Stolthed og Brudgom (DVD)

17. november 2005 af Per C. Halling

Stolthed og Brudgom (DVD) billede

Jane Austens “Stolthed og Fordom” får en Bollywood makeover og det er der faktisk kommet en sød lille storproduktion ud af.

Romantik og kærlighed er jo altid god her i den mørke og kolde tid, så her skal vi kigge nærmere på klassiker, der gang på gang dukker op i nye indpakninger, denne i en Bollywood udgave.

Populær bog, forfatter og instruktør

I 2002 charmerede instruktøren Gurinder Chadha biografpublikummet verden over med sin lille og søde fodboldkomedie Bend It Like Beckham. Med en stor pose penge fra overskuddet gik hun i gang med denne Bollywood udgave af nok en mest filmatiserede engelske bøger, nemlig Jane Austens Stolthed og Fordom, der sjovt nok for nyligt havde premiere i en almindelig udgave, med førnævnte films hovedrolleindehaver - Keira Knightley. Tilbage i 2005 lavede BBC en fremragende tv-serie også bygget over bogen, der for noget tid siden udkom på dvd, så det var med spænding undertegnede og frue satte dvd’en i maskinen.

Kort om handlingen . . .

Mrs. Bakshi (spillet af Nadira Babbar) har 4 døtre i den gifteklare alder, så hun er nu, som en anden Kirsten Giftekniv, gået på jagt efter en mand til dem. En dag dukker den meget flotte og velhavende Balraj (spillet af Naveen Andrews) op og naturligvis sætter Mrs. Bakshi alt ind på at få sin ældste datter afsat til den friske unge mand. Balraj er på forretningsrejse og har i den anledning taget sin søster Kiran (Indira Varma) og bedste ven, amerikanske Darcy (Martin Henderson som du måske husker fra film som The Ring, Sweet Dreams og Torque). Under et stort bryllup bliver Balraj, hurtigt festens midtpunkt, dels på grund af sine danse og sangevner, men også fordi han meget hurtigt blive fortryllet af Jayas skønhed (smukt spillet af Namrata Shirodkar). Darcys derimod har svært ved at holde sine øjne fra Jayas yngre søster Lalita (spillet af det store Bollywood navn Aishwarya Rai), som er en både intelligent og under sløret festlig kvinde, som ved hvad hun vil have. Stik modsat Balraj er Darcy klodsetheden selv på dansegulvet og kombineret med et par nedfaldne bukser giver anledning til de første af mange forviklinger, som der ikke er så få af i denne film. Balraj fortsætter dog alligevel med at tilbede den skønne Jaya og inviterer derfor hende og Lalita på ferie med dem i Goa. Trods de meget smukke og romantiske omgivelser, bliver den gode stemning meget trykket, da en tilrejsende, Johnny Wickham (spillet af en mindre kendt Daniel Gilles) dukker op og fortæller Lalita, at Darcy ikke har rent mel i posen. De to søstre rejser derfor skuffede og sårede hjem.

Knap nok er de kommet ind af døren hjemme igen får familien Bakshi besøg fra en fjern slægtning Mr. Kholi (også spillet af et ukendt ansigt på disse kanter - Nitin Ganatra), som nu er blevet en velhavende og rar, men også lidt underlig. Han arbejder nu som revisor i Los Angeles; og han er taget tilbage til byen for at gifte sig med en af søstrene, hvilket naturligvis bringer julelys i øjnene på Mrs. Bakshi. Da Jaya nu er så godt som afsat Balraj, skal der ikke mange beregninger til for at Lalita kan regne ud at, at hun står klar som næste gifteklare datter i forlovelses-rækken og bliver derfor, meget glad, da Wickham besøger hende. På et lokalt dansested render Lalita selvfølgelig ind i Darcy igen. Lalita introducerer her Kholi til hendes bedste ven, Chandra. I mellemtiden beslutter Mrs. Bakshi at invitere Balraj, Kiran og Darcy til middag med det formål at få Balraj vil fri til Jaya. Men desværre Balraj skuffer den stakkels Mrs. Bakshi og så ruller lavinen derudaf med glæder, skuffelser, stødte følelser og ikke mindst forviklinger og intriger, så man skal holde tungen lige i munden, hvis man ikke skal miste noget. Det hele ender dog, uden at røbe for meget alligevel, med naturligvis at kærligheden sejre og ikke mindst i rigtig Bollywood stil med et stort og farverigt dobbeltbryllup, men hvem, som ender op med hvem, må du se filmen for at finde ud af.

For meget på For lidt tid

Det er svært at fatte sig i korthed, med en så omfattende handling med masser af forviklinger og intriger kogt ned til spillefilmslængde, og det vil i dette tilfælde sige 107 minutter. I en så stor bog er længden både positivt og negativ.

Man prøvet at få så meget med fra bogen som mulig for at gøre Jane Austin fans glade og som ikke lige har tid til eller gider, at se den tidligere nævnte lange tv-serie igennem. Man har også prøvet at tilføje den alle Bollywood genrens momenter for at skabe en noget mere lystig og gennemgående mere lys historie, hvilket gør den mindre tung selv i de dystre øjeblikke, blive man aldrig helt trist for der er masser af farver og musik, som sende de dårlige tanker på afveje. Dette gør også at figurerne meget hurtig blive meget stereotype og ikke så komplekse og, i denne anmelders øjne, mere spændende. Man har også forsøgt at gøre personerne mere tidssvarende for at man bedre kan identificerer sig med dem, men igen er det med til at gøre dem kedelige for man har jo, set dem i så mange andre film, eneste forskel er bare her, at de fra tid til anden bryder ud i sang eller dans.Det er altid et spørgsmål om smag, men jeg syntes personligt at man må hellere skære lidt hist og her og sørge for, at de historier man tager med bliver fortalt ordentligt og personerne bliver bedre beskrevet, for så kan man bedre tilgive mangler.

Flotte optrin og billeder

Men når det er sagt vil jeg sige, at er du til store Hollywood musicals eller Bollywood film, så går du ikke skuffet fra den film. Der er masser af flotte og farverige billeder, der oser af livsglæde, med genrerigtig musik, sange, danse scener til at få tilfredsstillet din indre Fred Astaire de næste par dage ind til næste runde afsnit af Vild Med Dans. Man kan derfor slet ikke lade være med med at tænke Andrew Lloyd Webber ind imellem.

Om det er disse elementer eller fordi disse non-sex/kys produktioner skiller sig ud i en tid med megen vold og flere næsten pornoagtige scener i film, som har gjort genren meget populær på bl.a. Natfilm festivalen de seneste år, skal være usagt, men populær er den. Jeg skal dog ikke kunne sige og folk vil gå så lang til at købe dem, til hjemmebiffen, hvis valget står mellem den ellen den seneste med Tom Cruise / Will Smith, men smag og behag er jo heldigvis forskellig.

Og nu lidt om hvad du eller kan finde på dvd’en.

Ekstra materiale

Ikke nok med at filmen er en stor produktion, dvd’en båder også på en bunke ekstra materiale, så filmen fans får rigtig meget for deres penge.

Trailer

Der lægges ud med den snart obligatoriske trailer fra diskens filmen.

Bag kameraet

En lille kort sag på lidt over 9 minutter, som ikke virker som andet end reklame for filmen

Premiere-billeder

Godt 7 minutter med optagelser fra premieren i London, med ankomster, taler mv., hvor man kan lidt stemning a la en gallapremiere i Imperial I København. Lidt sjovt at komme med til, men næppe noget man vender tilbage til, selvom den faktisk godt kan bringe en i lidt stemning, hvis man ser det inden filmen.

B-Roll

Lidt over 5 minutter med billeder fra optagelserne af filmen.

Crew Dancing

På 5 minutter fortælles om optagelsen den store bryllupsscene.

Out Takes

2 minutter med scener, hvor det går helt galt – Hi Hi !

Diverse interviews

Interviews med filmens skuespillere og folkene bag kameraet, som om mange forskellige aspekter af filmens tilblivelse, som faktisk tjener bedre som Bag kameraet end førnævnte program, selvom man godt kunne have tænkt sig at se lidt til intervieweren. Det hele kommer nemlig hurtigt til at lugte for meget af skjult promotion, selvom der ind imellem, kommer nogle relevante kommentarer og beskrivelser til det at lave en film på tværs af så forskellige kulturer. De forskellige segmenter varer fra 5 til 10 minutter.