Switch

7. marts 2008 af David Lund

Switch billede

En norsk ungdomsfilm som snowboarding der formår at underholde, men blot er en tro kopi af dens inspirationskilde.

Norske film er noget der sjældent lander i handlen på det danske DVD-marked, derfor er det altid interessant, når en film fra Norge endelig bliver udvalgt til udgivelse, især når det tilmed er en film man slet ikke har hørt om før. Med den internationale stjerne Peter Stormare i en central rolle, og en film omhandlende ungdom og snowboarding, er der vel også svært at gå helt galt i byen med filmen her. Ganske korrekt er ”Switch” en meget målrettet film, der bestemt også er fuldendt i dens problematikker omkring det, at være en nytilflytter der hurtigt bliver en outsider i et landsbysamfund samt passionen for en sportsgren. Desværre er alt i ”Switch” dog set før for over 20 år siden i den noget mere banebrydende ”The Karate Kid”, hvor nærmest alt fra den uortodokse lærermester til den problematiske kærlighed bliver kopieret fra.

I ”Switch” får vi dog som publikum en fin medfølelse for og forståelse af hovedpersonen Mikkel, der er sublimt og nuanceret spillet af debutanten Sebastian Stigar, der i en meget ung alder udviser enormt talent. Mikkel er præcis som Daniel San i ”The Karate Kid” en charmerende ung fyr, der bliver mobbet af en gruppe jævnaldrende, og derfor søger flugt i en sportsgren med en småskør lærermester, der normalt ikke træner, men gør en undtagelse da hovedrollens intentioner og tegn på talent rører denne. Lærermesteren i dette tilfælde er Tommen, spillet af førnævnte Peter Stormare der har en fin karriere i Hollywood med roller i bl.a. ”Prison Break”, ”Armageddon” og ”Constantine”. Tommen er nærmest en direkte kopi af The Dude fra ”The Big Lebowski”, med andre ord en hippiebums i ordets forstand, der bl.a. fraråder Mikkel at købe pizza nr. 7 på det lokale pizzeria, da denne vil gøre hans krop helt løs, og desuden sidder Tommen hele dagen og drikker eksotiske drinks, imens han har fødderne plantet i en kasse med sand og muslingeskaller for at mindes hans fortid i Californien. Tommen er da en sjov figur med sine mange amerikanske bandeord, men figuren mangler flere dimensioner, og falder i den forudsigelige finale noget igennem. Stormare er der dog ikke en finger at sætte på, hans indlevelse i rollen gør, at man ikke et sekund er i tvivl om, at han er sådan i virkeligheden.

Instruktionen af den noget ukendte Ole Martin Hafsmo er helt i orden. På trods af filmens forudsigelighed og karakterernes uoriginalitet, formår Hafsmo alligevel at bygge en glimrende spænding op i slutningen, og binde knuder på tidligere uløste og, ved første øjekast, ligegyldige tråde. Med et stærkere manuskript kunne Hafsmo sikkert udføre mirakler, men hans film formåede da som det mindste at underholde stort set hele vejen igennem.

”Switch” er en film der hurtigt ender i glemmebogen, men dens tomme og fuldendte underholdning skal man ikke tage fejl af, og har man en trang til ungdomsfilm på linje med ”The Karate Kid”, så bør man ikke snyde sig selv for ”Switch” en regnfuld søndag eftermiddag.

Ekstramateriale – 1/6

Blot en teaser og en trailer som ekstramateriale tilfredsstiller vel så godt som ingen.

Sandrew Metronome.