Sword Fish

21. september 2001 af Jesper Hintze Vildbrad

Sword Fish billede

Meget aktuelt, terrorister i New York, 400 millioner $ i illegale regerings konti, en superhacker, en kompromisløs leder, en lækker dulle. Filmen er blevet taget af plakaten i England.

Ex-hackeren, ex-kæresten og ex-faren Stanley Johnson (Hugh Jackman), er kommet ud af fængslet, og prøver at skabe sig en ny tilværelse, i et ødet slumområde. Han siges at være verdensbedste hacker, og selvfølgelig går der ikke lang tid før at den smækre Ginger (Halle Berry) møder op, hvor Stanley står og spiller golf i en orange solnedgang. Ginger har en opgave til ham, han skal bare møde manden The Black Cell, Gabriel (John Travolta) og for det vil han modtage den nette sum af 100.000 US dollars. De lokker, og for dem kan han opsøge sin datter, der er Stanley´s eneste motiv.

Han møder op til “jobsamtale”, hvor The Black Cells mødested er sløret og under dække af en undergrundsbar. Præsentationen er meget kort, og Stanley for til opgave at hacke sig ind på Forsvarsministeriets fortrolige filer samtidig med at han får den pudset af en af de mange fritgående blondiner, samtidig har han en pistol for tindingen. Trods “forstyrrelsen” lykkedes det for Stanley, han klarer presset og for adgang. Jobbet er hans. Nu venter der pludselig en masse penge, flere millioner, og Stanley er med, kun for at tage kampen op om forældremyndigheden om hans datter. Ex-konen er gift med en pornoproducent, hvilket betyder mange penge.

Gabriels aktion er at tvinge sig vej gennem Verdensbanken, at tømme hemmelige regerings-konti med 400 millioner dollars, som skal bruges mod den internationale terrorisme. Ginger viser sig at være fra narkopolitiet, og hendes og Stanley´s forhold synes at vokse intenst. Samtidig har FBI opsporet Stanley´s forhold, og Gabriel´s hus, hvor Stanley permernent opholder sig nu, er under overvågning. Gabriel der synes at presentere det gode, patrioten, dræber alle der kommer i vejen, og Stanley er fanget i et spil, hvor terroristen og bekæmperen ligner hianden til forveksling. Blandt andet dør en senator, da han ikke vil føre flere forretninger med Gabriel, som synes at være blevet for varm en sag.
FBI-agenten A. D. Roberts (Don Cheadle) har fat i Stanley, som er spillet mellem sin datter, Ginger, Gabriel og FBI. Det hele tager en drejning, da der er tale om et fysisk bankkup.

Scenerne i Sword Fish er spetakulære, og fører tankerne tilbage på The Matrix, hvor også producenten Joel Silver havde sine ben i. Selve historien har ikke et alvorligt budskab, men vil spændingen og det hurtige og farlige liv, hvor personerne er løst skitseret, og derfor svært ved at træde frem. Det er et udstyrsstykke, dog glimrer John Travolta, med karismatisk storhedsvanvid. Fodboldspilleren fra Middlesbrough, Vinnie Jones der spiller Marco, Bariels (automatsikrede) højrehånd, fungerer fint, sidst set i Snatch. Halle Barry ser lækker ud, Hugh Jackman spiller jævnt, det er en af de hurtige film fra Hollywood.

Titel: Sword Fish
Original Titel: Sword Fish
Premieredato: 21. september 2001