Teenage Mutant Ninja Turtles - Tidsrejsen 1

5. maj 2007 af Hans Christian Vang

Teenage Mutant Ninja Turtles - Tidsrejsen 1 billede

De mægtige ninjapadder slår til igen - hele 100 år ude i fremtiden!

I denne nytænkning af Ninja Turtles konceptet, er de fire ninjapadder og deres sensei, Splinter, blevet transporteret 100 år frem i tiden, hvor de så begynder at bekæmpe onde, futuristiske robotter og deslige. I fremtiden hooker ninjapadderne op med Cody Jones - søn af Casey Jones og April O'Neil, der er hans afdøde tipoldeforældre. Cody er et teenage-geni. Han har opfundet en tidsmaskine, og har hentet padderne frem til hans tid, fordi han gerne ville møde de legendariske fyre han har hørt så meget om igennem hans opvækst. Cody er vanvittig rig. Han ejer O'Neil Tech - en virksomhed stiftet af hans tipoldeforældre - der er ufattelig mange penge værd.

1. Michaelangelo er desværre blevet skilt fra de andre, efter deres ankomst til fremtiden, og kommer ud i noget snavs. Cody og Donatello finder ud af en teknik til at kunne scanne efter Michaelangelo - som de to genier de begge er - hvorefter de flyver ud i den store futuristiske by, for at finde ham. Han er imidlertid kommet på sporet af en mystisk organisation, der i seriens første kapitel er ude og kidnappe arbejdskraft i form af slaver.

2. Cody's onkel Darius introduceres. Han styrer O'Neil Tech og er Cody's værge. Cody ejer måske firmaet, men er naturligvis for ung til at sidde som direktør. Darius er en skummel gut, der ikke er bleg for at sætte hans nevø's liv på spil, hvis det betyder at han kan få ram på padderne... Hvorfor han hader dem så indædt vil uden tvivl blive forklaret som serien kører videre.

3. Padderne får problemer da deres træningscomputer, der fungerer ligesom X-Men's træningsrum og det holografiske underholdningsdæk i Star Trek serierne, går amok pga. noget computervirus og forsøger at slå padderne ihjel, som så mange andre forsøger det. Man skulle tro at de havde bedre virusbeskyttelse, men det giver selvfølgelig ikke anledning for en historie med knald på.

Idéen med at tage et sæt kendte figurer og smide dem ud i fremtiden, er ikke ligefrem nyt stof i dag, men 4Kids formår dog at gøre det ganske underholdende. Konceptet om ninjapadder er jo ganske vanvittigt i sig selv, så om det foregår i nutiden, fortiden, eller fremtiden er nok mindre vigtigt. Fornyelsen er der, men serien føles ikke som et nyt take på figurene. Deres personligheder skal naturligvis være intakte, ellers er det jo ikke ninjapadderne, men historierne er skrevet på stort set samme facon som klassisk turtles. Det er egentlig kun figurenes omgivelser og fjender, der bærer præg af at være noget nyt - det kunne man godt have tænkt lidt mere over, men ungerne er nok ligeglade - masser af eye candy og fede actionsekvenser. Her er dog ikke meget at hente for større børn.

Animationen er flot og glidende af en TV-produktion at være. Ingenting af mønte på den, selvom den måske lige gør lovlig meget brug af computeriserede special-effects. De danske stemmer er udmærkede, omend enkelte figurer af og til går mig på nerverne.

Et irritationsmoment, der skiller sig enormt meget ud, er at On-Air har valgt at lade de amerikanske reklame-breakere blive i afsnittene. Det resulterer i at man får et titel-kort en 3-4 gange i hvert afsnit, der intet formål har på DVD'erne overhovedet, og som stort set alle andre udgivere af tegnefilm og TV-serier redigerer fra ... Det virker lidt tåbeligt på mig at beholde dem.

Her er ydermere kun 3 afsnit, hvilket jeg synes er noget fedtet. Der kunne godt have været 4 som minimum - især når disken intet ekstramateriale indeholder. En meget skrabet udgivelse.

Underholdende serie, uden tvivl, men jeg ville, helt personligt, leje noget turtles istedet for.

On Air Video.