Terminal

31. juli 2018 af Jesper Poulsen

Terminal billede

Terminal kræver lidt tilløb og udholdenhed, men den vinder til sidst takket være sit utilregnelige plot og en række skuespillere i komplet uvante roller...

En sen øjenåbner får nærmest denne film til at eksplodere og redder en fin bedømmelse i land. Halvvejs gennem filmen synes jeg faktisk at Terminal var bizar, forskruet og alt for underlig i sin dystopiske skildring af neonlys-miljø. Stemningen er urovækkende og de forskellige personligheder vi møder er ikke ligefrem nogen man har lyst til at involvere sig med. Men så lige pludselig – bang, som en trold fra en æske – sker der ting og sager. Dybe hemmeligheder bliver afsløret og alle aktører har en part at spille i nettet af løgne og fortielser. Dette får de to første timer til at give mening, for de var alt andet lige seje at komme igennem. Den sidste halve time retfærdiggør så samtlige 90 minutter, og trækker bestemt en hel stjerne op og gør Terminal anbefalelsesværdig. Den havde jeg ikke set komme undervejs, for der var jeg ellers fast besluttet på at Terminal måtte få en middelkarakter, da den hverken var fugl eller fisk. Alt hvad der synes rodet og ligegyldigt kommer for en dag.

Lad mig prøve at forklare. Vi møder servitricen Annie som fra sin pult i cafeteriet rådgiver den dødssyge lærer Bill. Vi møder også to lejemordere på en farlig mission. Vi støder også på en forkrøblet pedel på en togstation og en skummel bagmand Mr. Franklin, som fra sit kontor styrer slagets gang via adskillige overvågningskameraer. Disse personer kommer i interaktion med hinanden, og spørgsmålet er så bare hvem der i virkeligheden styrer hvem og med hvilke hensigter. Jeg kan godt afsløre at ikke alle slipper levende fra mødet med hinanden.

Det er mørkt og beskidt. Det er på sin vis fascinerende, men også meget kryptisk. Selvom det til tider kneb for denne signatur, så undgå for alt i verden at slippe dit blik fra skærmen og ikke mindst figurernes dialog og mimik. Jo mere af det ”kedelige” du optager i systemet undervejs, jo mere bliver du grebet af trådenes rette sammenhæng i filmens sidste halve time. Terminal er en fin lille film, som på nærmest David Lynch’sk vis trækker dig rundt i en bestialsk underverden af sarte overlevere. Den kræver sin tålmodighed, men forhåbentlig ender du ud med samme oplevelse som mig, hvis du holder ud. Sjældent har jeg set så dårlig en film, som lige pludselig sadler om, så jeg rent faktisk ender med at kunne lide den. Ja, det er så også en vinkel filmmediet er i stand til at levere.

Margot Robbie (The Wolf Of Wall Street) er fænomenal i en meget anderledes rolle end man oftest ser hende i. Hun er cool og stålsat, og jeg er helt med på hvorfor ingen rigtig undslipper hendes blik. Dejligt er det også at se Mike Myers tilbage på skærmen (Waynes World, Austin Powers) som den lille gangbesværende pedel som er nederst i hierarkiet. Hvis du kigger godt efter, så kan du også se langlemmede Matthew Lewis (som spillede Neville Longbottom i Harry Potter) som gaderøver og med altid kejtede Thomas Turgoose (Game Of Thrones, This Is England) som makker. Alle sammen shiner de i disse abstrakte rammer, og deres præstationer er også stærkt medvirkende til at Terminal, sammenholdt med det ovenstående, ender på 4 stjerner herfra. Sikke en bedrift, og sikke en vendekåbe af en film!

Der findes ikke noget bonusmateriale på denne udgivelse.

Mis. Label.

Titel: Terminal