Terminus

28. juni 2016 af Henrik Andersen

Terminus billede

Krigen imellem USA og Iran er på sit højeste, og verden frygter for en 3. verdenskrig. Den forhutlede mekaniker David, gør et desperat forsøg på at holde sammen på hans egen lille verden, efter hans kone er død. Men tingende ændre sig dramatisk en aften, da David ser en meteor styrte til jorden. Pludselig ved han, hvad fremtiden vil bringe af katastrofale rædsler, men samtidig ved han også, hvordan han skal føre livet videre i den apokalyptiske fremtid, der venter lige om hjørnet. Solid apokalyptisk thriller, der med små armbevægelser fortæller en intens og vedkommende historie, tilsat et raffineret drys af Sci-Fi.

David er mekaniker og bor i en lille by på landet i Amerika. Han prøver at få styr på sit liv, efter at hans kone er død, hvilket ikke er let, når alt omkring falder fra hinanden. Hans udsigter til at beholde sit job er sorte, verden er i krig, og hans teenager datter er lige så hårdt ramt at sin mors alt for tidlige død, som han selv er. En aften efter et slagsmål på den lokale bar, ser David en meteor falde fra himlen. Han kører galt, men det lykkedes han at finde stenen fra himlen, der viser sig ikke at være en almindelig meteorit. Den pulsere og er organisk, og dagen efter er alle Davids sår helet, fysiske sår såvel som mentale. Men David kan nu pludselig også se ind i fremtiden, hvor en alt udslettende 3. verdenskrig venter på at tage sin begyndelse. Han ved nu, at han må gemme og beskytte stenen fra rummet, der tilsyneladende indeholder grundkernen til livets begyndelse. Han får hjælp af en krigs veteran, der har mistet sit ben i krigen, og hans egen datter. Men en hemmelig efterretningstjeneste er også på jagt efter organismen fra det ydre rum, og deres hensigter i forhold til at bruge den er af en mere diskutabel karakter, og de vil gøre alt for at få fat i den. Nu er spørgsmålet om David og hans nærmeste, kan nå at gøre det, de er blevet skæbnesat til at gøre, inden menneskeheden udsletter sig selv i et inferno af død og ødelæggelse.

Terminus er en virkelig underholdende spændingsperle af apokalyptiske dimensioner. Instruktøren Marc Furmie formår at holde spændingen og den mystiske atmosfære under hele den samlede spilletid på 90 min. Man bliver grebet af den intense stemningen fra første frame, og den lidt vovede blanding af Amerikansk socialrealisme og moderne Sci-Fi fungere overraskende godt. Skuespillerne gør alt for at virke troværdige, og deres spil er ganske fremragende. Man tror på karaktererne, også alle birollerne, og man føler med hovedpersonen, når livet er hårdt imod ham.

I forhold til store Hollywood produktioner som eksempelvis Independence Day, hvor fokus er lagt på dyre effekter i forhold til velspillede karakterer, fungere Terminus fremragende. Netop fordi fokus er lagt på velspillede karakterer fremfor dyre computereffekter. Et klogt valg hvis man vil fange publikum i en medrivende historie. Ikke sagt at der ikke er computereffekter i Terminus, for det er der skam. De er blot en del af det, der får historien fortalt, og tager aldrig fokus fra kernehistorien, og karaktererne i den.

Terminus er en smukt fortalt beretning om jordens undergang, og genfødsel, og tanken om, at når menneskeheden er på nippet til selvudslettelse, så sendes der fra de kosmiske dybder af det uendelige rum, livliner ned til os, så livet igen kan blomstre på den blå planet, efter mennesket har lagt den øde. Det er Sci-Fi på smukkeste vis.

Holdet bag Terminus har med stor overbevisning bevist at Sci-Fi sagtens kan fortælles uden de helt store armbevægelser og tonsvis af computereffekter, blot man har en solid historie at fortælle og lysten til at fortælle den.

Ekstramateriale.

Ekstrameterialet på denne udgivelse fra Another World Entertainment består af filmens trailer, et kort slideshow med billeder fra filmen, plus et trailer show med andre AWE udgivelser.

Det er muligt at hører filmen med enten Dolby Digital 2.0 eller 5.1 lydspor, og det er desuden valgfrit om man vil se filmen med Danske, Svenske, Norske eller Finske undertekster.