The Road

8. juni 2010 af Jesper Poulsen

The  Road billede

Håbløsheden har overtaget vores verden

The Road starter med en udefineret katastrofe som involverer et gigantisk flammehav. Efter katastrofens indtræffen, er der kun en gold og kold destrueret verden tilbage. Viggo Mortensen spiller faren, som drager mod kysten sammen med sin sin, i håbet om at en bedre tilværelse venter. Det bliver en benhård og kynisk vandring, hvor lovløsheden hersker blandt de overlevende – i samme stil som kannibalismen.

Med sig har far og søn en revolver indeholdende to skud, således at den yderste konsekvens kan ”sikres”. Men da faren løsner skud mod en forbryder og redder sin søns liv, så er der pludselig kun en kugle tilbage...

Undervejs er der ikke megen civilisation at spore. Dagen er den daglig kamp for at finde føde, så kroppen ikke fordærves i højeste tempo. Faren bliver undervejs syg, hoster blod op – og man gætter ret hurtigt at Viggos rolle ikke klarer skærene. Det interessante er således hvordan faren implicit træner sin søn til at kunne klare sig solo på sigt. The Road er derfor ikke noget actionhelvede eller eventyr, men et thrillerdrama der omhandler magtesløsheden i worst-case-scenario. Synes man at der er for mange scener, hvor der intet sker eller der er for meget stilstand i dialogen, så foreslår jeg at man hellere ser I Am Legend med Will Smith og nogle monstre.

The Road er et stilistisk mesterværk som river fat i en, hvis man tør lade tanken mynte sig ud i: Hvis nu dette var min virkelighed her og nu! Den er på mange måder skræmmende, og det er helt afgjort de øde landskaber og totale massakre på moder jord, som er det mest uhyggelige. Og så den forholdsvise ulige kamp mellem menneske og omstændigheder. Tankevækkende er scenen hvor far og søn simpelthen opdager et spisekammer bestående af tilfangetagende levende mennesker, der blot venter på at komme en tur i røgeriet. De tigger og plager for at slippe ud af deres fangeskab, men far og søn kan naturligvis ikke stille noget op.

Retskaffen helt eller ej, så tillægges Viggos rolle også en god portion usympatiske træk, så han ikke bliver redningskrans. Det passer simpelthen perfekt til de triste øjne og nedslåede sind – kun ophøjet af at virke rolig og velovervejet i sin position som rollemodel. Viggo Mortensen ejer denne film, dog flankeret af Kodi Smit-McPhee som det nye stjerneskud som hans søn. Charlize Theron (Monster, In The Valley Of Elah) spiller Viggos kone i flash-back sekvenser, mens Robert Duvall (Falling Down, Dommedag Nu) og Guy Pearce (The Proposition, L.A. Confidential) har nogle mindre roller, hvis du altså kan kende dem. Alle mennesker er forhutlede, pjaltede, tjavsede, beskidte, med fedtet hår og rådne tænder.

The Road er helt sikkert en af sæsonens must-see, og er ikke blot en gang sofasøndag-hygge. Her er alt for meget på spil, og tid og stof til eftertanke til mange dage efter at The Road har forladt dvd-rillen.

John Hillcoat har lavet sin til dato bedste film, hvilket lover absolut godt for et fremtidig spor fra hans hånd.

Udgivelsen indeholder en stak slettede scener, en dokumentar og kommentatorspor.

Scanbox.