The Accountant (4K UHD)

6. juni 2017 af David Lund

The Accountant (4K UHD) billede

Ben Affleck som autist? Det fungerer langt bedre end man skulle tro.

Ben Affleck er en mand, der på alle måder er steget i graderne siden begyndelsen af sin karriere. Det er en ganske naturlig udvikling for mange skuespillere, men husk nu på, at Affleck i mange år var et kendt navn for film som “Phantoms”, “Mallrats” og “Armageddon”. Hans stenfjæs var der ikke mange, der spåede en stor karriere i Hollywood. Dog havde man ikke regnet med, at han var en mand med mange talenter. Snart skulle han også blive en velkendt producer, og efter det tog han det ene succesfulde instruktørjob efter det andet. Affleck har også den fordel, at han kender sine begrænsninger. Derfor endte han også som et fornuftigt valg som den aldrende og bitte udgave af Batman, og som en apatisk autist i “The Accountant” passer han intet mindre end perfekt. Den første scene med ham vækker måske latter af de forkerte årsager, men som tiden går, accepterer man Affleck i rollen. Måske har han et stenfjæs som tidligere beskrevet, men selv bag et stenfjæs kan der gemme sig skuespilsmæssige detaljer, og lige netop disse mestrer Affleck i filmen her.

Som titlen også selv siger, spiller Affleck en revisor. Christian Wollf er et matematisk geni, der kan alt med tal, men har valgt at arbejde for kriminelle mennesker og finde små huller i loven til dem. Da staten snart kommer tæt på hans ulovligheder, tager han en lovlig kunde, for at ryste dem af sig. Kunden vil have ham til at finde ud af, hvor millioner af dollars forsvinder hen, og som Christian kommer tættere på sandheden, begynder flere folk at dø. Christian er dog ikke kun et matematisk geni - han er en uovertruffen kampmaskine.

“The Accountant” forsøger at gøre sig selv meget indviklet, for at få Christian til at fremstå endnu klogere end vi kan forstå. Tal og ord bliver smidt i hovedet på sit publikum blot for at virke mere intelligent end nødvendigt, men det lykkedes ikke rigtigt at smide sit publikum af vognen. Med blot et lille indblik i økonomi, kan enhver amatør følge med i plottet, og derfor fejler filmens midterdel med et stort plask. Det er ellers ærgerligt når nu indledningen fungerer uovertruffent, for det gør filmens klimaks mindre nervepirrende - selvom det faktisk er glimrende eksekveret spænding. Med sine over to timers spilletid, kunne en hårdere hånd under klipningen faktisk have reddet helheden en hel del, for “The Accountant” er bestemt ikke noget makværk. Den ender dog en smule uforløst i sidste ende, og et glimrende eksempel på en film, der kunne have været meget bedre med blot få ændringer.

Instruktøren Gavin O’Connor mangler stadig sit gennembrud, og “The Accountant” er endnu et eksempel på dette. Han arbejder ellers med forholdsvist store budgetter og stjerner i film som denne, “Warrior” og “Jane Got A Gun”. Jeg bebrejder hans filmhold og især klipningen i alle disse film, for indtil videre har manden gang på gang leveret metervarer. Han kan dog sagtens instruere skuespillere, hvor J.K.Simmons, Anna Kendrick og især Ben Affleck imponerer i “The Accountant”, men det er desværre ikke nok. Indledningen og spændingssekvenserne fungerer dog upåklageligt, og filmen er værd at se for disse.

Billede & Lyd - 4/6

Udgivelsen indeholder både blu-ray og UHD udgaverne af filmen, og forskellen på disse er ikke mærkbar. Dette skyldes at filmen er skudt i 2K og konverteret til 4K bagefter. Denne konvertering er lykkedes før med stor succes, men denne gang dukker der hverken flere deltaljer op, og billedet bliver heller ikke skarpere. Billedet er ellers generelt ganske flot med en flot blåtoning og god benyttelse af lys og skygger, men skuffelsen ved at smide UHD-udgaven i sin afspiller er stor. Lyden er også tæt på ens på begge udgaver, med en fin benyttelse af alle højtalere og en god tyngde. Jeg vil dog anbefale at smide blu-ray udgaven i din afspiller, blot for at få ekstramaterialet med bagefter.

Ekstramateriale - 3/6

3 dokumentarer der går bag kameraet på sammenlagt under 30 minutter, er alt, hvad der er gjort plads til på udgivelsen her. Det er ikke kvantitivt nok, men kvaliteten fejler intet, da man kommer bag om karakteren Christian Wollf på en underholdende og informativ måde.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: The Accountant
Original Titel: The Accountant