Jo, jo – alt det ingen ser, det er der da umuligt nogen, der kan have ondt af. Den tvivlsomme livsfilosofi er gammelkendt, men ikke desto mindre udgangspunktet for det debuterende instruktørpar, Matt Checkowski og Kurt Mattilas harmløse komedie, The Alibi.
Den britiske komiker, Steve Coogan, har hovedrollen som Ray Elliott. En mand, der har skabt sig betydelig succes – ikke mindst økonomisk – ved at leve af andres sidespring. Hans job er, at få synderen til at se uskyldig ud. Han fabrikerer et alibi.
Men noget skal gå galt. Selvfølgelig.
Set-uppet er som følger: Ray skal for sidste gang stå for et alibi ’ude i marken’, da en ung mand vil tilbringe lidt kvalitetstid med elskerinden. Alibi: Motelregningen betales med Rays dankort. Men hvad nu når den unge kvinder ender død i de vel rigeligt voldsomme sexuelle udskejelser? Hvem er det så lige, der er mistænkt?
Jo, det er Ray, der foruden dette nyeste problem har sit at kæmpe med. En ny sexet kollega (Rebecca Romijn) samt en ældre herre (i skikkelse af karismatiske Sam Elliot), der er overbevist om, at Ray kan føre ham til sin tidligere arbejdsgiver – en hustler, der er gået under jorden med en ordentlig dusør hængende over hovedet.
Oplægget til The Alibi er der i og for sig intet galt med. Sagerne – og her tænkes især på Rays problemer – kompliceres uafbrudt i et på papiret ganske fornuftigt ensemble af små biroller. Lagt i hænderne på en Barry Sonnenfeld (Get Shorty) eller en Shane Black (Kiss Kiss Bang Bang) kunne der såmænd sagtens være kommet en helt hæderlig film ud af The Alibi.
Men faktum er, at The Alibi er endt som nærmere harmløs end hæderlig. Checkowski og Mattila søger det skæve, men snubler hurtigt over one-liners, der er alt for ufarlige leveret af uengagerede skuespillere i hovedrollerne. Steve Coogan er en kedelig og monoton hovedrolle, mens Rebecca Romijn nok engang er tæt ved rædselsfuld som filmens sexede islæt.
Ekstramateriale:
Kun nogle trailers.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.