I en tidlig alder må den unge amerikaner Howard Hughes (Tommy Lee Jones) i farens bortgang, se sig selv som arvtager til enorme indbringende forretninger.
Med sin lettere nonchalant adfærd, som bestemt ikke skal misforstås, starter han med stor passion, at bygge helt nye fly modeller, hvor han selv er med inde over tegnebrættet.
Samtidig med trættende perfektionisme indspiller han film, hvor de fleste scener er skudt over hundrede gange før den er i kassen. Farens advokat og forretningsfører Noah Dietrich (Ed Flanders) melder sig hurtigt på holdet, og bliver en fantastisk gevinst for Howard.
En romance med Katharine Hepburn (Tovah Feldshuh), er en blandt mange.
Med prædikatet playboy, og en stærk stigende markedsandel især med flyselskabet TWA, blev Mr. Hughes efterhånden en trussel for amerikanske lobbyister. Pan America havde stor tække hos flere senatorer, og en retssag, samt diverse skjulte mikrofoner på Hughes hotelværelser, og datidens amerikanske kommunist forskrækkelse, er med til at skabe en sær excentriker.
William A. Grahams portræt af en amerikansk særling, er lettere overfladisk. Og med Tommy Lee Jones, der som oftest beklæder sine roller med en lettere skødesløs mimik, som oftest rammer plet, bliver i denne film, en distance og man efterlades uden for det hele.
Der er ellers masser af kød på benet, om en multimilliardær, der både var med til at revolutionere flytyper, og lave spillefilm, men især at producere, blev det danske svar på Simon Spies, med hans markedsføringsmetoder. Forstod at hype sine film (2 i alt), ved at bruge den amerikanske censur som et trækplaster, at tække befolkningens nysgerrighed, ved at lave sine helt færdig indspillede film lægge hen i cirka to år, før de blev vist offentligt.
Filmen ”The Amazing Howard Hughes” tager sit udgangspunkt i Howards overtagelse af firmaet og helt frem til hans død, og bygger over hans højre hånd, firmaets rådgiver Noah Dietrichs bog ”The Amazing Howard Hughes” som blev udgivet i 1971.
Filmen tager ikke helt hånd om Hughes pille afhængighed og tidlig eskalerende OCD, efter flere gentagne flystyrt. Derimod bliver filmen i sidste ende monoton i sin forfølgelse af Howards alderdom, som er interessant, men med alt for lange klip, der fortæller den samme pointe igen og igen.
Det en historie der er så omfattende, at den med lethed kunne klippes til flere film. Det valgt Scorsese, da han i 2004 indspillede ”The Aviator”, med Leonardo DiCaprio som en ung fremadstormende Howard. Her er der stillet skarpt på hans passion for flyvemaskiner. Den kan varmt anbefales.
Intet ekstra materiale medfølger, hvilket må betragtes som særdeles mangelfuldt, da denne udgivelse råber på historiske klip, interviews med mere, til at sætte det op mod selve filmen.
Trods tre stjerner formår filmen at skabe nysgerrighed om Hughes mangfoldige forretninger og hans lidt afstumpede følelser for de mennesker han omgikkes.
Filmen er venligst stillet til rådighed af: Sandrew Metronome.