The Americans

4. marts 2014 af Kristian Jensen

The Americans billede

Spioner i forstaden..

I 80’ernes USA, hvor koldkrigstruslen fra Sovjet er på sit højeste, har en gruppe tophemmelige russiske agenter infiltreret det amerikanske samfund. To agenter Elizabeth (Keri Russell) og Philip Jennings (Matthew Rhys) poserer i udkanten af Washington D.C, som en ærkeamerikansk forstadsfamilie, komplet med to børn, der i øvrigt er uvidende om mor og fars hemmelighed.
Under næsen på myndighederne udfører Elizabeth og Philip opgaver af mere eller mindre fordækt karakter i Moder Ruslands navn. Men da en FBI agent, der oveni købet arbejder med kontraspionage, flytter ind som genbo til familien, begynder problemerne at melde sig. Udover at Elizabeth og Philips ”ægteskab” sættes på en hård prøve, så bliver det lige pludselig også væsentligt sværere at udføre spionage og den lejlighedsvise likvidering, når man har en spionjæger til nabo. Ydermere forværres situationen, da ægteparret kommer på sporet af et amerikansk forsvarsprojekt, der sandsynligvis kan rokke ved magtbalancen mellem øst og vest.

”The Americans” rammer som tv-serie et aktuelt emne, som de fleste kan relatere til. For selv om den kolde krig for længst er overstået, så går bølgerne mellem øst og vest stadig højt en gang i mellem. Det er dog ikke så meget truslen om nuklear katastrofe, der spiller ind, men mere diplomatiets kringlede facetter, som bliver sat på prøve. Man kan med andre ord overføre mange af temaerne fra ”The Americans” til den nutidige internationale politiske situation. Tro det eller ej, men ”The Americans” er faktisk inspireret af virkelige begivenheder tilbage i 2010, hvor det amerikanske forbundspoliti FBI sprang en spionring bestående af ’sovende’ russiske agenter, bosiddende og dybt integreret i det amerikanske samfund.

”The Americans” er med andre ord forankret i virkeligheden, og det er måske ikke så sært, når man tænker på, at seriens skaber Joseph Weisberg selv har en baggrund som ansat i CIA. Rygterne vil vide, at Weisberg skal have godkendt sine manuskripter af CIA, inden han kan få lov til at publicere dem.

I de to centrale hovedroller som Elizabeth og Philip finder man Keri Russell (herhjemme nok bedst kendt som Felicity i tv-serien af samme navn) og Matthew Rhys (der havde en rolle i den oversete krigsgyser ”Deathwatch” fra 2002). Begge gør de et glimrende stykke arbejde som spionægteparret, der er splittet mellem pligten over for moderlandet mod øst, og det søde liv som forstadspar i vesten. I en ligeså god birolle finder man Noah Emmerich, der har gjort det til sin karriere at spille autoritær stivstikker, i rollen som FBI agenten, der uvidende flytter ind i huset over for de russiske agenter. Kemien mellem de centrale roller i serien fungerer, og det er en nydelse at være vidne til intrigerne, der opstår, når de individuelle karakterer leger katten efter musen med hinanden.

”The Americans” følger tendensen i amerikanske tv-serier, hvor grænsen mellem god og ond mere eller mindre er udvisket. Tænk på serier som eksempelvis ”Dexter” (2006 – 2013) og ”Hannibal” (2013 -), hvor man som publikum egentlig sidder og holder med dem, der ret beset er historiens skurke. Grunden til at det fungerer i de førnævnte serier og i ”The Americans” skyldes den grundlæggende opbygning af karaktererne. De har alle det tilfælles, at til trods for at deres motivation generelt er usympatisk, så har de en række sympatiske fællestræk, der gør at vi som publikum hepper på dem. I ”The Americans” tvivler Elizabeth og Philip eksempelvis ofte på, om det de gør, nu også er det rigtige.

Derudover har Joseph Weisberg formået at balancere serien således, at vi får lige dele ægteskabeligt drama og rendyrket spionaction. Det er mindst lige så spændende at følge Elizabeth og Philip i deres kamp for at få et arrangeret ægteskab med to børn til at fungere, som det er at følge dem på den ene selvmordsmission efter den anden.
Er man til koldkrigslitteratur krydret med kulørt James Bond tematik, er ”The Americans” ikke til at komme uden om. Det er en helt igennem underholdene tv-serie, der ind til videre kører på anden sæson i hjemlandet USA. Det skal blive spændende at se om en agentserie, der vel og mærke forgår i 80’erne, kan stå distancen og få en tredje del. Men ind til videre kan vi nyde første sæson hjemme i sofaen med en kold Vodka Martini i hånden.

Ekstramateriale

Der er desværre ikke så pokkers meget bonusmateriale til ”The Americans”. En række slettede scener, en gag-reel og et kommentatorspor med Joseph Weisberg, Joel Fields (producent) og Noah Emmerich er blandt udvalget af materiale. Kommentatorsporet er til sæsonens sidste afsnit ”The Colonel” og er både informativt og ganske underholdende. Der er endvidere blevet plads til tre små film, der hver især beskriver dele af produktionen. ”Ingenuity Over Technology” omhandler brugen af spionageteknologi anno 1980 i ”The Americans”. ”Executive Order 2579: Exposing The Americans” beskriver gennem interviews tilblivelsen af “The Americans” og de tanker der ligger som grundlag for plottet. ”Perfecting the Art of Espionage” udforske den enorme mængde research, der har dannet grundlag for serien.
Bonusmaterialet er ganske fint, men der er bare for lidt af det. Det er synd og skam at man ikke har udforsket historien bag serien meget mere, da den Kolde Krig er et utroligt spændende kapitel i verdenshistorien. Men nogle gange må man nøjes med det, man kan få.

3 ud af 6 stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox Paramount

Titel: The Americans
Original Titel: The Americans
Premieredato: 20. februar 2014
Instruktør: Kevin Dowling, Adam Arkin, Alex Chapple, John Dahl, Holly Dale, Jean de Segonzac, Bill Johnson, Nicole Kassell, Jim McKay, Gavin O'Connor, Daniel Sackheim, Thomas Schlamme, Daniel Attias
Skuespillere: Matthew Rhys, Keri Russell, Richard Thomas, Margo Martindale, Noah Emmerich, Maximiliano Hernández, Holly Taylor, Keidrich Sellati, Annet Mahendru, Susan Misner, Alison Wright, Lev Gorn, Danny Flaherty
Spilletid: 606 min.
Selskab: Twentieth Century Fox Film Corporation 2013/Fox-Paramount Home Entertainment I/S 2014
Genre: Action , Drama