The Bible

24. oktober 2014 af David Lund

The Bible billede

Vi skal helt tilbage til 1966 for at få et seriøst og velfungerende bud på Biblen.

Dele af verdens mest sælgende bog, Biblen, er forsøgt filmatiseret gang på gang. Selv Aronofsky har forsøgt kræfter med fortællingen om Noa. Det er dog sjældent med stor succes, hverken hvad angår økonomisk eller kvalitet, at disse film bliver husket. Biblen har dog en række fremragende fortællinger, så det er lidt underligt, at filmatiseringerne sjældent er værd at huske. De fleste tager sig store kunstneriske friheder. For ”Life Of Brian” lykkedes dette til topkarakter. Men enkelte holder sig helt og aldeles til Biblen. I det herrens år 1966 udkom en film, der dækkede den første del af Genesis, og den film holdte sig til Biblens fortælling og endda med nogenlunde succes – både økonomisk og kvalitativt.

”The Bible” er delt op i flere fortællinger. Vi starter med den klassiske ”In The Beginning” (hvilket også er en del af filmens oprindelige titel), bliver præsenteret for Adam og Eva, videre over til deres sønner, endnu videre igennem fortællingen om Noa, derefter Nimrod og slutter af med Abraham. Som filmen starter ud i dvælende tempo med episk musik tillagt er det tæt på et mesterværk. Det er dramatisk og smukt og ikke meget ulig Kubricks begyndelse på ”Rumrejsen År 2001”. Imens filmen aldrig bliver direkte dårlig, bliver konceptet dog hurtigt herefter filmens største problem. Det er nemlig svært at holde en rød tråd igennem forskellige fortællinger, og skiftene fremkommer meget pludselige, og ødelægger lidt af den fine stemning. På den måde ville miniserieformatet nok have passet bedre.

Adam og Eva er en fortælling de fleste af os kan til hudløshed. Filmisk bringer den ikke noget betagende på bordet, men formår alligevel at underholde. Deres sønners historie er af alt for højt tempo. Dette er faktisk det kapitel der er absolut hurtigst overstået, og derfor også den historie man glemmer hurtigst. Noas fortælling er derimod tæt på halvdelen af filmens spilletid. Han får endda sit eget musikalske tema, som på enerverende vis sidder fast i hovedet timevis herefter. Nimrods fortælling er dramatisk men en smule klodset udført, imens Abraham sætter et fint punktum for filmen.

Imens dette velsagtens er et af de mest seriøse og samtidigt mest vellykkede bud på Biblen, er filmen altså ikke uden sine fejl. I 2013 forsøgte man igen at filmatisere hele Biblen som miniserie, og det er netop det koncept jeg eftersøger med denne film. Vi mangler altså efterfølgeren med samme budget, kreativitet og episke skala som denne film – og så mangler vi en opdeling som kun miniserieformatet kan give os. Desværre må vi nøjes med den første del af Genesis fra Hollywoods gyldne tid – men det er jo heller ikke så ringe endda.

Ekstramateriale – 1/6

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Billede og Lyd – 4/6

Glimrende restaurering af en gammel glemt film. Billedet er ganske vist fyldt med gryn og lyden er ikke just imponerende hvis du har et stort system sat til, men de har formået at bibeholde filmens charme i begge dele uden at gøre det hele for nydeligt.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: The Bible
Original Titel: The Bible... In The Beginning