The Borgias sæson 2

3. maj 2014 af Teddy Tofte

The Borgias sæson 2 billede

Død og ødelæggelse og Helvedes flammer vender tilbage til Vatikanstaten.

”The Borgias” var en tv-serie på 3 sæsoner, der kørte fra 2011 til 2013. Den byggede på den sande historie om den spanske familie Borgia, der levede i Italien i det femtende århundrede. De er blevet berygtet for at begået mange forbrydelser, som mord og bestikkelse, men også for at have syndet imod den kirke, de svor at beskytte. Hvor meget af dette er sandt, er svært at sige, fordi familien pådrog sig mange fjender, efter Rodrigo Borgia blev Roms pave. Men uanset hvad er det en fandens god historie om intriger, sex og vold i et religiøst miljø. Alt det vi elsker omkring Renæssancen. Det er også derfor, at lige præcis familien Borgia er blevet fortolket i op til flere tv-serier og ikke mindst i graphic novels.

Første sæson af ”The Borgias” blev lavet samtidig med ”Game of Thrones”, så det er tilfældigt, at begge serier indeholder blod i spandevis, nøgenhed i tifold og politiske intriger. Men det er tydeligt, at anden sæson af ”The Borgias” er blevet inspireret af ”Game of Thrones”, men det er kun godt. Pludselig kan alle hovedpersonerne dø fra det ene øjeblik til det andet, og pludselig bliver der ikke sparet på nøgenheden og torturen. Første sæson var langtrukken, men interessant. Jeg ville se, hvad der skete med personerne. Anden sæson er bedre end noget af det, som ”Game of Thrones” har vist os indtil videre. I anden sæson af ”The Borgias” spilder vi ikke tiden med højtidelige samtaler eller optræk til kamp. Her ser vi rent faktisk kampene og konsekvenserne, og vi bliver underholdt af fantastisk skuespil og dialog.

Hvad der driver ”The Borgias” fremad er efterdønningerne af Rodrigo Borgias (Jeremy Irons) overtagelse af pavedømmet. Alt det han gjorde for at sikre sig pladsen i sædet kan vende tilbage og ramme hele hans familie, den familie som han elsker mere end Gud og som han vil gøre alt for at sikre i fremtiden. Væggene i paladset har ører, men det er heller ikke sikkert uden for murene. Kong Karl af Frankrig (Michel Muller, der har været glimrende siden sin første scene i forrige sæson) er ikke glad for, at Rodrigo gav ham et pestbefængt Napoli, i bytte for ikke at invadere Rom. Og der skal mere end snigmord til for at standse kardinal Della Rovere (Colm Feore), som stadig ønsker at befri Rom for sin Borgia-pave. Koste hvad det vil. I mellemtiden forhandler Rodrigo stadig med Spanien for at finde en brud til sin ældste søn Juan (David Oakes).

Der er masser af samspil blandt Borgia-klanen, herunder søskende Cesare (Francois Arnaud) og Lucrezia (Holliday Grainger), Rodrigos kone Vanozza (Joanne Whalley) og hans elskerinde Giulia Farnesse (Lotte Verbeek). Men den rolle som har taget noget af et spring i forhold til første sæson er Micheletto, Guds egen snigmorder, ansat hos Cesare, spillet af Sean Harris. Jeremy Irons fortsætter sin fantastiske præstation som Rodrigo Borgia. Han er frygtløs og formår at gennemgå det meste af følelsesregistret.

Anden sæson har gjort det kloge valg at udvide historien i langt højere grad end tidligere. Hvor sæson et handlede om at stjæle pavedømmet, var der egentlig ikke så meget andet end det og så en masse seksuelle eskapader. Det er der bestemt ikke noget galt med, men for at et historisk drama skal have nogen form for relevans på lang sigt, er det nødvendigt at dykke ned i den politik, som folk dengang levede efter. Allerede efter et par episoder af anden sæson er det tydeligt, at filmskaberne har sat sig mere end i samtiden og magtet at skabe nok intriger til at vare en hel sæson. Dermed ikke sagt at der ikke er plads til eskapader i anden sæson. Der er skam incest, pædofili, homoseksualitet og voldtægt af den værste skuffe, men det passer bedre ind i historien end i forrige sæson.

Det bedste ved denne sæson er, at vi ser en massiv udvikling af hovedpersonerne. Cesares ønske om et liv uden for kirkens mure fører ham ned af en mørk sti. Lucrezia modner sig som kvinde og mor, mens nye bejlere kæmper om hendes hjerte. Juan virker til at blive et bedre menneske, men indleder sig i alskens elendigheder. Derudover er der mere action denne gang og flere roller, der på chokerende måde forsvinder fra serien. ”The Borgias” sæson 2 er værd at begynde på, hvis du kan lide serier som ”Rome” og ”The Tudors”.

Ekstramateriale: The World of the Borgias – 17 min., en dokumentar der er delt op i segmenter og indeholder informationer omkring den verden, som familien Borgia boede i, bl.a. om Renæssancen, sex, kærlighed og krudtets revolutionerende brug. The art of fencing – 6 min., om fægtning. Instruments of Torture – 4 min., om torturredskaber. The Borgia Poison – 6 min., om de dødsensfarlige gifte som flittigt blev brugt. Ekstramaterialet giver en dybere forståelse af den virkelighed, som fandtes, om end det er svært at forklare hele datidens verdenssituation på materiale, der knap varer en time. Jeg kunne godt have brugt en længerevarende dokumentar omkring virkelighedens Borgia-familie, men er ganske tilfreds med det, vi har fået, og ekstramaterialet får, ligesom denne sæson, 5 ud af 6 mulige stjerner.

Tekniske detaljer – Lyd: Dolby Digital 5.1. Undertekster: dansk, finsk, norsk, svensk. Billede: widescreen 1.78:1. Spillelængde: 497 min. Aldersgrænse: 15 år.

Anden sæson af ”The Borgias” er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.

Titel: The Borgias