The Broken Circle Breakdown

23. marts 2014 af Rasmus Krarup Jensen

The Broken Circle Breakdown billede

En emotionel, musikalsk rutsjebane i livets lykkeligste og ulykkeligste tider.

Oscar-showet i år var et af de mere hårde felter i gennem årenes løb, hvor en masse store produktioner fra hele verden viste deres dygtige instruktørevner såvel som skuespilkunst. Den italienske ’The Great Beauty’ vandt i sidste ende kapløbet om statuetten for bedste udenlandske film, og selvom vi alle havde håbet på, at Jagten løb med prisen, så kunne man godt mærke, at feltet var meget stærkt. Det ser man bl.a. i en af de andre nominerede film fra Belgien og Holland – The Broken Circle Breakdown.

Filmen følger forholdet mellem Didier og Elise, som fortælles gennem en række tidsmæssige forskydninger i historien. Det var kærlighed ved første blik og disse to forskellige personer fandt et unikt forhold på trods af deres store modsætninger – hun er spirituel og religiøs, mens han er ateist og realist, men forholdet synes at være noget nært det perfekte på grund af deres stærke bånd til hinanden. Det hele ændrer sig, da datteren Maybelle kommer til verdenen, som pludselig bliver alvorligt syg af kræft – hvad gør to forskelige mennesker i samme situation, når krisen er allerstørst? Kan kærligheden udholde så meget modgang og få to sjælefrænder til at forblive sammen?

Fokusset svinger mellem nogle af de mest fantastiske følelser i livet og nogle af de mest uoverskuelige såvel som forfærdelige af slagsen. Klipningen i filmen åbner op for en solid dynamik i handlingen, hvor pingpong-effekten mellem parrets euforiserende kærlighedsrus og datterens ubehagelige udvikling i kræftstadiet skaber en kontrast-effekt, som blot booster de voldsomme følelser involveret. Klipningen springer mellem fortid og nutid, hvor de to tidsmæssigt skæve fortællinger følger op på det spor, som det foregående klip har lagt op til. På den måde er handlingen en fornemt sammenstrikket fortælling, som kommer omkring alle hjørnerne i historien på en måde, så seeren aldrig mister interessen for den gradvise udvikling i forholdet. Strukturen har desuden også den effekt, at man ikke ved, hvad man har i vente i forhold til filmens udvikling – den følger ikke den lineære fortællestil, hvor man kan forudse, at deres lykkelige tilværelse vil ende ud i et stort emotionelt kaos. På den her måde kan de positive og negative følelser flettes sammen hist og her, så man som seer oplever denne velproportionerede følelsesrutsjebane.

Filmen er spækket med utroligt stemningsfyldte billeder, farver og visuelle virkemidler og skuespillet er virkelig skarpt og utroligt velspillet i forhold til de to hovedroller, som indbyrdes skaber nogle interaktioner, der virkelig får gnisterne til at slå omkring dem. Filmen er gribende på mange punkter, da den formår at behandle nogle meget store og voldsomme følelser på en let og elegant måde, hvor der hverken bliver overdrevet med følelserne eller sprunget over, hvor gærdet er lavest. Den op opbygget af en passioneret mosaisk fremstilling som kombinerer kærlighed, sex, had, sorg og forholdet mellem en mand og en kvinde på en sådan måde, at det hele bliver en visuel, gribende historie. De to hovedpersoner er så umådeligt dygtige til at leve sig ind i følelserne gennem mimik og kropssprog, men samtidig er de også meget nede på jorden og lette at relatere til – deres præstation er noget nær det perfekte!

De to hovedpersoners erhverv som blues-musikere integreres i filmens sammenhæng på den måde, at filmen indeholder en masse musiske mellemspil, hvor de er ude og optræde. Deres musik understreger de følelser, som foregår i den sektion af filmen, og den utroligt velskrevne musik bringer følelserne i kog og giver en ordentlig klump i halsen. Musikken er så djævelsk vigtig en del af filmen, og de bløde toner med dybe overvejelser i lyrikken står som en stærk spiller i hele opsætningen. Filmen behandler desuden en meget omtalt diskussion omkring religion – store voldsomme øjeblikke i livet sætter spørgsmålstegn ved, om der er en højere enhed, som trækker i snorene. De to hovedpersoner tackler ulykkerne på hver deres måde, og kærlighedens ellers så fortryllende kraft, mister sin effekt ved mødet mellem to forskellige indstillinger til livet og døden.

Samlet set er The Broken Circle Breakdown en formidabel film, som tager dig med på en rejse gennem livets hektiske rutsjebanetur. Følelserne er intense, virkelighedstro og skuespillerne leverer en række ufatteligt gribende præstationer, mens hele konceptet emmer af overraskende intense fortællinger. Man kan ikke andet end at sidde tilbage i sofaen med en klump i halsen over denne lille hjerteknusende fortælling, som virkelig griber dig med sine skarpe kløer og holder dig fastspændt indtil rulleteksterne rammer skærmen.

Another World Entertainment

Titel: The Broken Circle Breakdown
Original Titel: The Broken Circle Breakdown