The Colony

19. december 2013 af Ronnie Bisgaard Mortensen

The Colony billede

Sporadisk forsøg på at bidrage til dommedagsgenren

Jeg har altid været fan af film, som handlede om en apokalyptisk fremtid, hvor jorden næsten er gået under, og menneskerne gør alt for at overleve. En film som The Road fra 2009 formår virkelig at give en forbandet god dystopisk stemning, og det samme kan man sige om første halvdel af filmen I Am Legend. Et spil som The Last of Us har også været med til at gøre min passion for disse film endnu større. The Colony kommer altså i forlængelse af en masse af disse apokalyptiske film, men den formår aldrig rigtigt at omsætte sit potentiale.

I en nær fremtid er jorden blevet ramt af en ny istid. De få overlevende mennesker der er tilbage bor under jorden, hvor de kæmper imod sygdomme, sult og ensomhed. Da koloni 7, som er den koloni vi følger, modtager et nødopkald fra koloni 5, sammensætter lederen Briggs (Laurence Fishburne) et hold som skal undersøge koloni 5. Sammen med Briggs er den optimistiske og idealistiske Sam (Kevin Zegers) og den unge og ambitiøse Graydon (Atticus Mitchell). De tre begiver sig nu mod koloni 5, men det der venter dem, er langt fra hvad de havde forestillet sig.

Lidt ligesom så mange andre film i den her genre, så fejler The Colony ved at knække over på midten. Første halvdel af filmen er rigtig god. Filmen formår virkelig at opbygge en lækker stemning af paranoia og isolation, og vi mærker stille og roligt uroligheden og uhyggen brede sig. Efter afsløringen af koloni 5’s skæbne knækker filmen dog og går fra at være en mystisk spændingsthriller til en decideret actionfilm, og det er altså synd, for det er i filmens første halvdel, at filmen kommer til sin ret. Præcis ligesom i I Am Legend, så forsvinder uhyggen ved synet af det, der skal forestille at være det uhyggelige.

Et andet problem filmen har, er at den jonglerer med for mange bolde på en gang. Den relative korte spilletid på 80 minutter giver ikke meget plads til alt for mange sideplots, men filmen introducerer dem alligevel, og de fleste sideplots bliver enten glemt igen eller overstået alt for hurtigt. Det bliver introduceret i filmen, at istiden er menneskeskabt, men der bliver aldrig gjort mere ud af det. En romance mellem Sam og vennen Kai virker også ret ligegyldig, og koloni 7’s barske mand Mason (Bill Paxton) kommer heller aldrig rigtig til sin ret. Filmen kan simpelthen ikke nå det hele, og det er synd, for de mange uforløste historier er med til at gøre filmen ret middelmådig.

Skuespillet er dog i top. Fishburne gør det fremragende som lederen Briggs og rollen minder meget om hans rolle i Matrix-filmene. Kevin Zegers er også okay, selvom han udseendemæssigt mest minder om en discountudgave af Zac Efron, men så er der jo også lidt øjeguf til pigerne. Desuden skal filmen have stor ros for dens effekter og animationer. Med et sølle budget på 16 mio. dollars, så formår filmen altså et fremsætte et realistisk billede af en dystopisk og apokalyptisk fremtidsversion af jorden, og det er meget godt gået på så lille et budget.

Alt i alt er The Colony en okay film, men den er hurtig overstået. Både på grund af en ret kort spilletid og et lidt for forglemmeligt plot. Anden halvdel af filmen formår aldrig at følge op på en ellers fremragende indledning med masser af stemning. Det er synd, at filmen ikke lever op til potentialet for både effekter og skuespil kan sagtens følge med, mens plottet roder rundt i for mange sideplots. Skal man have en omgang hurtig underholdning så kan The Colony sagtens anbefales, men den er heller ikke til mere end det.

Der er ikke noget ekstramateriale på DVD’en.

Mis. Label.

Titel: The Colony