The Creator

28. september 2023 af Natasha Margrethe Jensen

6 stjerner Skriv en kommentar

The Creator billede

The Creator er en film du ikke vil gå glip af. Det er den bedste science fiction film, som der er blevet lavet i 2023. Det er en film som foregår i fremtiden, hvor der er krig mellem menneskeheden og AI (kunstig intelligens). En film som er særdeles spændende i forhold til den tid vi lever i nu. Og så er den også utrolig tankevækkende, og får dig til at tænke lidt mere over forholdet mellem mennesker og AI, end man gør i forvejen.

The Creator foregår i en postapokalyptisk fremtid, hvor vi følger soldaten Joshua (John David Washington). Verden er i krig med AI. AI var skabt til at beskytte jorden, men ender med at vende sig mod menneskene. Filmen starter 10 år efter AI har smidt en atombombe i Los Angeles, som slog 1 million mennesker ihjel. Derfor prøver menneskene at udrydde alle AI robotterne.
Der er dog en person (Nirmata) i Nyasien, som forsat udvikler AI robotter. I Nyasien ser man ikke AI som en trussel, men som en forbedring af verden. Ingen ved hvem denne Nirmata er, men man ved, denne har bygget et våben, som vil hjælpe AI med at vinde krigen. Det er her Joshua får til opgave at fange våbenet samt finde Nirmata, og slå ham eller hende ihjel. Våbnet bliver fundet, og det viser sig at være en lille AI robot pige. Det er første gang, at man oplever en AI robot som et barn. Indtil da har der kun været ”voksne” AI robotter. Mens Joshua forsætter jagten efter Nirmata, har han den lille AI robot med sig, som han giver navnet Alphie. Joshua kæmper mod en masse robotter på vejen hen til Nirmata, men han kæmper også med, at ikke at få tæt bånd til Alphie. Det bliver oftest sagt i filmen, at robotterne ikke føler noget, men det er ikke alle mennesker, som kan skelne mellem, om det er en robot eller et menneske de står foran.

Der findes mange robotfilm – rigtig mange! The Creator er den bedste robotfilm, som jeg har nogensinde har set. Det er første gang, at jeg oplever en film med robotter, hvor man har formået at smide så mange menneskelige følelser ind i robotterne. Og nu hvor vi i forvejen lever i en tid, hvor AI er begyndt at overtage nogle af de menneskelige opgaver, så er det utrolig interessant at se en film, som viser en fremtid, hvor AI er en kæmpe del af vores hverdag. Og hvor vi ikke mindst lever blandt AI robotter.

Filmen leverer en spændende fortælling og handling lige fra første sekund og hele vejen til slutningen. Den giver gåsehud, sug i maven og sætter dine tanker i gang. Instruktøren Gareth Edwards har hentet inspiration fra film som E. T. (1982), Blade Runner (1982) og Apocalypse Now (1979), og det er noget, som man godt kan fornemme igennem filmen. Særligt forholdet mellem Alphie og Joshua kan sammenlignes med forholdet mellem Elliot og E. T. i filmen E. T.

John David Washington spiller hovedrollen. En skuespiller som har blomstret de sidste par år, og fundet sin vej ind i nogle store film. Vi har set ham i filmene Tenet (2020) og Blackkklansman (2018). Sammen med Madeleine Yuna Voyles, som spiller Alphie, bærer Washington og Voyles virkelig filmen. Deres kemi er helt fantastisk og meget rørende og det er helt klart med til at gøre filmen så god, som den er.

En ting der også er værd at nævne, er både det visuelle og kinematografien. Begge dele står skarpt i filmen, og der er mange utrolig flotte scener og billeder, som er intet andet end breathtaking, som man ville sige på engelsk. Greig Fraser står for kinematografien. Måske har man hørt hans navn før, hvis man er en rigtig filmnørd, som går op i sådan nogle ting. Han har blandt andet også stået for film som Dune (2021), Batman (2022) og ikke mindst Rogue One: A Star Wars Story (2016), som Gareth Edwards også har instrueret.

Jeg kunne blive ved med at skamrose The Creator. Så for at runde af - det er en gennemført film, og den SKAL opleves i biografen på et stort lærred.

Titel: The Creator
Original Titel: The Creator