The Cutting Edge 2 - Going For The Gold

28. februar 2006 af Per C. Halling

The Cutting Edge 2 - Going For The Gold billede

Sød lille film for små eller store piger med drømmen om en dag at blive skøjteprinsesse tilsat lidt romantik og drama for at gøre det til en film, som også de lidt ældre kunne finde på at købe/leje.

Dette er en selvstændig fortsættelse til den succesfulde The Cutting Edge fra 1992, hvor de to hovedpersoner Kate og Doug (den gang spillet af Moira Kelly og D.B. Sweeney) gjorde skøjteløb til en meget romantisk sport og leverede en varm kærlighedshistorie på den kolde is, som i dag er gået hen og blevet lidt af en klassiker i sin genre.

Gået i forældrenes fodspor

Der er nu gået en del år og i mellemtiden har de lagt skøjterne på hylden og Kate er i dag træner og Doug er blevet sportskommentator. Deres datter Jackie, derimod har taget skøjterne på og har en drøm om en dag at blive olympisk mester. Denne drøm bliver knust da hun under en af de indledende turneringer falder og sender hende i sengen og gips i 4 måneder. Efter hun er vendt tilbage til isen kan hun ikke rigtig komme i gang igen, som følge af for meget pres og stress over hun ikke kan yde det samme som før. Hun tage derfor væk fra kulden og ned til det varme Californien for at få tankerne på afveje og lidt sol og varme. Her møder hun en ung fyr Alex, som elsker at Windsurfe og Rollerblades, som hun har en lille flirt med.

Tilbage igen beslutter Jackie, at når hun nu ikke kan gøre karriere solo var det måske en mulighed at gøre det indenfor parløb, så sammen med sine forældre begynder hun lede efter en partner til hende. Det ser Alex og beslutter sig derfor at prøve lykken og bliver da også udtaget. Selvom kemien mellem dem i starten ikke lige frem er den bedste, begynder der pludselig at opstå andre interesser, udover de professionelle, mellem dem, der virkelig sætter både deres venskab og partnerskab på en prøve ved De Olympiske Lege, hvor deres drømme skal forsøges opfyldt. Hvordan det går skal naturligvis ikke afsløres her, men der er en masse sløjfer, som skal bindes og tårer der skal tørres inden vi har en afgørelse.

Kom så en gang til …

Dette er forsættelse, som har sprunget biograferne over og kommet direkte ud på dvd, for i bund og grund er der faktisk ikke så meget nyt i historien, som grænser til at være et remake af den oprindelige film, tilsat de nødvendige trends for at gøre den tidssvarende. Men når det er sagt vil jeg også sige at der er tale om en sød lille film, med masser af gode skøjtescener, der er klippet så de mindste næppe opdager at de ikke er de 2 skuespillere, som skøjter hele tiden, men også pudsige øjeblikke, med sjove fjollerier på og udenfor isen og en rap dialog, der nok skal fange de 10 – 13 årige, som nok må siges at være filmens målgruppe, for bliver de meget ældre vil de nok hurtig bide fast i en del af de ulogiske ting, der sker i filmen. Man har forsøgt at putte lidt mere drama ind i filmen for at fange et lidt ældre publikum, men det går desværre hen og bliver lidt for luftigt skildret til at være egentlig spændende. Der er flere huller i historien hist og her, ligesom en masse, der godt kunne have været uddybet (fx konkurrenterne få næsten ingen plads) for at gøre personerne mere spændende og mindre stereotype, men det havde nok også gjort at målgruppen var stået af og man kan jo ikke få det hele. Men jeg som voksen savner klart noget mere kød på historien og figurerne for at jeg skal blive underholdt, som jeg blev af den oprindelig film.

Kemien er vigtig

En helt afgørende ting, som gjorde at den oprindelige film blev så stor en succes var, at kemien mellem skuespillerne var så god. Det er faktisk også lykkedes her fx forholdet mellem mor og datter er faktisk rigtig godt for ikke blot ligner de hinanden fysisk, men de minder også om hinanden på andre planer. Så valget af Christy Carlson Romano er godt som Jackie og Stephanie Kramer som Kate, i stedet for at lade Moira Kelly gentage sin figur, er de sluppet rigtig godt fra. Christy Carlson Romano spiller i øvrigt rollen rigtig sødt og gør sin figur til enhver svigerfars drøm og gør god brug af sin fortid hos Disney (som bl.a. Belle i teaterudgaven af ”Skønheden og Udyret”) med mimik og et kropssprog, så man aldrig er i tvivl om hvad hun tænker eller føler. Stephanie Kramer viser at hun for længst er vokset fra rollen som politimand i den succesrige serie ”Hunter”, så hvem ved måske efter denne film vil hun få tilbudt lidt andre rolle med lidt mere kød på.

Overfor de 2 stærke kvinder har vi så mændene. Ross Thomas, der spiller Alex, er ikke så rutineret en skuespiller som Christy Carlson Romano, men kemien er god mellem dem. Han har da også oplagt en mulighed for at gøre karriere i diverse ungdomsserier, for hans skuespil lægger sig meget op af den stil, man kan opleve i serier som fx The O.C., One Tree Hill eller Veronica Mars, så giv ham et par år og et par gode roller, så skal vi nok se mere til ham. Scott Thompson Baker, der spiller far Doug er udmærket, dog aldrig D.B. Sweeney, men hans figur får slet ikke noget plads til at skildre forholdet far/datter rigtig, selvom han i de få scener han er med prøver at lægge lidt mere i dem end manuskriptet tilbyder.

Af de andre figurer er det kun Kim Kindricks skildring af Alexs kæreste, som får egentlig plads. Hun er castet som den smukke dumme blonde og konkurrent udenfor isen til Jackie, som desværre ikke får scener sammen, på samme måde som diverse andre par på is og det kunne ellers have løftet filmen et par grader ekstra. Men hvis man ellers kender lidt til skøjteløb og Tv-serier vil i små bifigurer kunne genkende den Olympiske Guldmedalje vinder Oksana Baiul som sportskommentator og Ryan Hansen (fra serien ”Veronica Mars”), som en af Alexs surfing venner

Ekstra Materiale

Filmen er ikke udstyret med alskens featuetter, men lidt har da også ret.

DVD har som de fleste film en ”Making of …” som i dette tilfælde hedder Behind The Ice, som meget kort og med de sædvanlige rosende ord går bag om filmen og vise klip fra optagelserne, tilsat interviews og småklip fra filmen. Sød og god for de mindste, men drevne dvd-seere har hørt det hele mange gange før.

Er du blevet bidt af filmen vil du sluge Movie Montage with Music by Christy Carlson Romano råt, hvor du kan genopleve højdepunkter fra film til musik med og af skuespilleren, der spiller Jackie. Hvis du er vild med Disney sange tilsat lidt rock, vil du elske denne for den viser tydeligt, hvorfor Disney har gjort brug af hendes stemme indtil flere gange.

Der er også et stillbillede galleri, men ikke et af den slags man kan bladre frem og tilbage med mindre du bruger pauseknappen undervejs.

Den bedste af ekstra materialet er så afgjort kommentarsporet under hele filmen. På dette kan du opleve Christy Carlson Romano (Jackie), Ross Thomas (Alex) og filmens instruktør Sean McNamara på slap linie, som kommer med både små historier fra optagelserne og kommet også ind på tilblivelse af de mange opvisningsscener, fald, de andre skuespillere med mere og det er derfor synd at der ikke er mulighed for at få undertekster til disse kommentarer for det er tydeligt at de har nydt både at arbejde sammen, men også hinandens selskab under indspilningen.

Video og Audio

Denne film er skudt og præsenteret i næsten 16:9 format dvs. 1.85:1 anamorphic widescreen og skudt i high definition, efter hvad jeg har fået oplyst, og derfor kan det godt undre at kvaliteten ikke er bedre. Kvaliteten spænder lige fra fra at stå skarpt og farverigt og fyldt med gode detaljer til at stå uskarpt og kedeligt og grumset. Man kan også se, at de virkelig har gjort hvad de kunne, for at gøre den visuelle side flot på tros af de store stadiums, som man ikke har haft råd til fylde op flere gange og rejse rundt til og fine hoteller og det trækker op.

Lyden kan du kun få i Dolby Digital 5.1, men til gengæld kan du også hører dem på fx Polsk, hvis du skulle gå hen og kede dig. Uanset hvilket sprog du vælger at se filmen med er lyden er ren og klar og som den skal være, men også den virker hurtigt mixet sammen uden de større tanker. Selvom musikken klart brager ud når vi virkelig skal føle kærligheden/kemien på isen, tilfordel for at drukne den i klapsalver for de udøvende kunstnere på isen.

Menu, Kapitler og Tekster

Menuerne kedelige med et stillbillede fra filmen ved hver punkt lidt, underligt når man ellers er blevet vant til smarte animerede overgange. Menuerne findes kun på engelsk. Der er et stillbillede i hver, og ikke ledsaget af noget musik fra filmen.

Kapitelinddelingen er er på 12 kapitler og de har kun numre ledsaget af et billede og ikke en titel, som du kan bruge som ledetråd, hvis du vil springe til forskellige steder i filmen.

Den dårlige nyhed er, at du denne gang ikke har danske tekster på ekstra materialet.

Alt i alt virker denne dvd, som noget venstrehåndsarbejde i den måde den er præsenteret på.

Konklusion

Dette er en film, som kommer ud lige i forbindelse med at der afholdes Vinter OL og perfekt til en kold vinteraften med varm chokolade, men desværre er dette er ikke slet ikke den fortsættelse som jeg havde gået og glædet mig til at se sammen med min datter, da hun nemlig er en stor fan af den oprindelige film. Manuskriptet er for desværre nemlig alt forudsigeligt og klichefyldt til at jeg tror, at vi ser filmen mere end en gang.

Men når det er sagt vil jeg også sige at det er en sød lille film, som nok skal kunne tilfredsstille små piger (10 – 13 år) som endnu går rundt med lidt skøjteprincessedrømme i sig, som sikkert vil kunne leve sig ind i Jackies figur. Kemien er også god mellem skuespillerne og der er flere søde episoder, men skal du se en film med et lidt ældre børn, skal du afgjort vælge den første, som jeg genså ved samme lejlighed, da den har langt mere sjæl og nerve, og ikke mindst en noget bedre historie.

Skuespillerne gør heldigvis deres bedste for at løsrive sig fra den oprindelige, men lider desværre under det sammen problem, som mange 2’ere tit har, nemlig for meget gentagelse af den forrige film og for lidt udvikling, hvilket gør at den går lidt i tomgang flere steder, selvom der er flere kække og sjove replikker og scener ind imellem.

Så se den med de yngste og se den oprindelige med de ældste af dine børn, og få en varm aften ovenpå en kold vinterdag med sne, slud og frost.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: The Cutting Edge 2
Original Titel: The Cutting Edge: Going For The Gold
Premieredato: 28. februar 2006
Instruktør: Sean McNamara
Skuespillere: Christy Carlson Romano, Ross Thomas, Scott Thompson Baker, Stephanie Kramer, Ryan Hansen, Kim Kindrick, Oksana Baiul, Christine Lakin, Erik Aude, Alia Rhiana Eckerman
Spilletid: 95 min.
Selskab: Brookwell-McNamara Entertainment, Universal Pictures, 2006
Genre: Romantik
At få knust sine drømme er aldrig sjovt, men så er det jo godt man har nogle gode forældre. Her ses Christy Carlson Romano i sengen som Jackie og hendes forædre Kate (Stephanie Kramer) and Doug (Scott Thompson Baker).
Ross Thomas gjorde ligesom Christy mange af tingene selv for at øge troværdigheden i filmen.
Kemien Christy Carlson Romano og Ross Thomas er rigtig god på og udenfor isen, så det løfter filmen noget.