The Dark Knight

23. juli 2008 af Christian Arhoff Andersen

6 stjerner Skriv en kommentar

The Dark Knight billede

Jokeren er på spil i Christopher Nolans egen fortsættelse til Batman Begins

En af årets, hvis ikke årets mest ventede film er her endelig. Opfølgeren til 2005’s publikums- og anmelder succes ”Batman Begins” er i landets biografer og hvilken oplevelse der venter. For ”The Dark Knight” er så meget mere end en ”Superhelte” film. Den er en kommentar på vores post 11. September, terror bekymrede samfund. Det er ”Batman” så realistisk som overhoved muligt, og det er et af årets allerbedste film generelt.

Siden vi forlod Gotham er der sket en del forandringer. Efter nedbrændingen af Wayne Manor, er Bruce Wayne/Batman(Christian Bale) midlertidigt flyttet ind i en penthouselejlighed og en ny Batgrotte er lavet under en skjult container på en byggeplads ejet at Wayne Industries. Harvey Dent(Aaron Eckhart) er udpeget som ny statsadvokat, og han deler Batman og Gordons idealer for at rydde op i Gotham, og da byens mafia familier står uden leder efter Carmine Falcones død, burde det være et spørgsmål om tid, før Gotham går mod bedre tider.
Det står dog hurtigt klart at Gordons(Gary Oldman) advarsel om at nogle forbrydere mere vil se Batman som en udfordring end en advarsel holder mere stik end nogensinde. Jokeren(Heath Ledger) er en løssluppen nedrivningskugle, der smadre alt der står i vejen for ham. Han har ingen logiske mål andet end død og ødelæggelse. Men ikke direkte. Han sætter situationerne op, og tvinger vores hovedpersoner til at vælge. Derfor beslutter Luitenant Gordon, Batman og Harvey Dent sig for at samarbejde i et forsøg på at stoppe Jokeren, og endeligt bringe Gotham ud af mørket.

Med ”The Dark Knight” har instruktør Christopher Nolan skabt et moderne krimi mesterværk. Han og lillebror Jonathans manuskript er så raffineret, gennemtænkt og genialt, at det muligvis er det bedste der nogensinde bliver brugt i en tegneseriefilmatisering. Filmen springer rundt mellem handlinger, steder og det enorme persongalleri på en nærmest uhørt let måde, i betragtning af filmens to en halv time lange spilletid, men kompromittere på ingen måde publikums følelser for personerne. Nolan har formået at skabe en Batman så troværdig, at man som publikum fuldt ud tror på, at hvis Batman var virkelig, så var det sådan her det ville forgå. Ved at trække Batman ind i en verden hvor Harvey Dent på den ene side, står som den hvide ridder, der kæmper for retfærdighed og Jokeren, på den anden side, er lig med anarki, skaber man noget helt nyt i forhold til film som ”Heat”. En tredje vej i stedet for hvor Batman kæmper som anarkist for retfærdighed. Og det er her at ”The Dark Knight” bliver så meget mere end en superheltefilm. Den formår at komme ind under huden på os. Fantastiske superheltefilm som ”Spider-man 2” eller ”X-Men 2” går præcis som en superhelte film skal. Underholder os, rør os, morer os, og det er superbt, men det er underholdning. ”The Dark Knight” viser at en superhelte historie kan være meget mere.

Skuespillet er superbt hele vejen rundt, der er ikke en der mangler. I øjeblikket snakker alle naturligvis om den tragisk afdøde Heath Ledgers portræt af Jokeren, og ja han er helt fantastisk. Der er så mange små gennemarbejdede detaljer i rollen at det er uhyggeligt. Han er Jokeren, og han er den bedste skurk i nogen film siden Hannibal Lector i ”Ondskabens Øjne”. Med en blanding af tegneseriers forskellige Jokere finder filmen og Ledger det perfekte mix af galgehumor og ren frygt. Det er på den ene side en skam at Ledger døde på renden af sit helt store gennembrud, men på det anden side er det en fantastisk præstation som han altid vil blive husket for.
Af resten af holdet skal også Aaron Eckhart nævnes som Harvey Dent. Dent er god som dagen er lang, og det må være svært at spille, uden at blive irriterende. Eckhart gør det til perfektion, og man får faktisk så meget medfølelse for Dent at hans historie bliver utrolig hjerteskærende. Gary Oldman som Luitenant Gordon skal også nævnes. Han var god i ”Batman Begins” men her er han så meget Gordon at man ikke tænker Gary Oldman på noget tidspunkt. Christian Bale dykker dybere ned i Batman/Bruce Waynes forskellige personligheder, og giver den perfekt som endnu mere arrogant milliardær, og som Batman er han mere dyster, og nærmest en anden person. De to garvede skuespillere Morgan Freeman og Michael Caine, gør det også rigtig godt som henholdsvis Lucius Fox og Alfred, Bruces butler, specielt Caine for leveret nogle fremragende læresætninger til vores Bruce Wayne. Til sidst nævnes Maggie Gyllenhall som har erstattet Katie Holmes i rollen som Rachel Dawes. Det er en glædelig forandring, Gyllenhall er en meget stærkere skuespillerinde, og kan virkelig spille op til det det kræver at arbejde med folk som disse.

Alt i alt kan jeg vel ikke rose ”The Dark Knight” meget mere. Nolan har skabt en Batman så realistisk at vi alle sammen håber at det er ham der står mellem os og det der er derude.

Årets indtil videre bedste film.

Titel: The Dark Knight