The Dark Tower

17. august 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

The Dark Tower billede

De to mesterlige skuespillere, Idris Elba og Matthew McConaughey, kan desværre ikke redde Nikolaj Arcels adaption af Stephen King's elskede "The Dark Tower", der afgjort har sine gode momenter, men som også er for rodet og forudsigelig til, at man kan engagere sig ordentligt i historien og plottet.

69-årige Stephen King må anses for at være en af de absolut største forfattere. Hans mange gyserhistorier har medført adskillige filmatiseringer af hans værker. Nogle aldeles mere vellykkede end andre. Miniserien "It" (1990) med Tim Curry som mareridtsklovnen Pennywise, "The Dead Zone" (1983), "Misery" (1990) med den fremragende Kathy Bates i hovedrollen, den psykologiske gyserfilm "The Shining" (1980) med Jack Nicholson og så selvfølgelig Frank Darabont's to mesterværker "The Shawshank Redemption" (1994) og "The Green Mile" (1999). Med andre ord, så er det langt fra alle fortolkninger af Stephen Kings bøger, der falder til jorden. Derfor var forventningerne til Nikolaj Arcels "The Dark Tower" også enormt høje. Men desværre er resultatet generelt skuffende.

Mid-World
Da Jake Chambers (Tom Taylor) gennemlever nogle livagtige mareridt om en anden verden, Mid-World, en Revolvermand (Idris Elba) og Manden i Sort (Matthew McConaughey), forsøger hans mor og stedfar, at indlægge ham på en psykiatrisk klinik. Da drømmene viser sig at være sande, flygter han over til den anden verden igennem en portal, for at finde Revolvermanden. Da Jake endelig finder ham opdager han, at Revolvermanden, Roland, har i sinde at få hævn imod Manden i Sort, der var skyld i en stor personlig tragedie for Roland. Samtidig har Manden i Sort tænkt sig at udslette Det Sorte Tårn, som skaber balance imellem de mange verdener og holder mareridtslignende monstre udenfor universets vægge. For det umage par, Roland og Jake, bliver det nu en kamp imod tiden, for at stoppe Manden i Sort og hans onde plan.

God start, men taber pusten
"The Dark Tower" starter godt ud i den første halvdel af filmen, hvor man bliver præsenteret til de forskellige karakterer på en overskuelig måde. Actionscenerne imellem Revolvermanden og nogle af de glubske monstre er både underholdende og spændende. Samtidig er skuespillet solidt fra både Elba og McConaughey, som dog begge fortjener langt bedre, end hvad de får at arbejde med i denne film. Tom Taylor er derimod ikke noget fund i den essentielle rolle som drengen Jake. Han er ganske enkelt for mekanisk og utroværdig, og havde man castet en bedre barneskuespiller, hvilket jo absolut har vist sig at være muligt med Jacob Tremblay i "Room" fra 2016, så havde den del i hvert fald ikke talt ned.

Forceret handling og løse ender
Manuskriptet er også en hæmsko for skuespillerne, som bl.a. er skrevet af Anders Thomas Jensen og Nikolaj Arcel. Humoren, der momentvis dukker op undervejs, er relativ hæderlig, men det bliver aldrig til mere end et par enkelte kluk engang imellem. Dertil rammer den ikke præcist nok. Specielt replikkerne til Manden i Sort er desværre ufrivilligt komiske. Det har ikke lykkes Jensen og Arcel, at transformere skurken ordentligt over på det hvide lærred, og han er aldrig rigtig skræmmende eller intimiderende, selvom McConaughey gør alt hvad han kan. Handlingen virker også mærkeligt forceret igennem de beskedne 90 minutter. Der er simpelthen for mange løse ender til sidst, når rulleteksterne kører hen over skærmen.

Ganske middelmådig
Sporadisk byder "The Dark Tower" på nogle lovende momenter i historien, men overordnet set sad jeg tilbage med en følelse af at det hele forblev uforløst og derfor er "The Dark Tower" ganske middelmådig.

Titel: The Dark Tower
Original Titel: The Dark Tower
Premieredato: 17. august 2017