The Deal (Leje-DVD)

6. oktober 2005 af Michael Panduro

1 stjerner Skriv en kommentar

The Deal (Leje-DVD) billede

Vældig kikset forsøg ud i den politiske thriller. Kedelig og hamrende ligegyldig Christian Slater-tomgang

Under dække af at være en politisk thriller med autentisk inspiration forsøger ”The Deal” ifølge eget udsagn at træde i hælene på film som ”The Firm” eller ”Kongekabale”. Der bliver dog ikke trådt andet end skævt i Christian Slater og Selma Blairs hæslige roderi af en dødbider.

Det er noget med at Christian Slater er forretningsmand - han ved vist ikke engang selv indenfor hvilket felt. Han skal forestå en gigantisk, international handel af et olieselskab. Den raserende oliekrise, kyniske bagmænd og onde russere skal så alt sammen gøre situationen åh så spændt og farlig. Selma Blair er også med som en græsrodsaktivist, der pludselig arbejder for millionkoncernen uden videre forklaring. De to mødes og hun er jo så sød at de hellere må kysse lidt på hinanden og gøre filmen lidt sexet eller noget. Nå ja, der er vist også nogen der dør, men man kender dem ikke, så som publikum er man egentlig rimelig ligeglad.

Generelt er man bare ligeglad med hvad der sker med hvem og hvorfor i Harvey Kahns film. Det er forvirrende skruet sammen, irrationelt, ulogisk og drønkedeligt. Masser af dialog uden reelt indhold og intetsigende, klichetunge refleksioner fylder klart størstedelen af filmen, der således udstråler en fuldstændig selvtilfredshed, der på ingen måde er belæg for. Christian Slater og Selma Blair er mindst lige så forvirrede som publikum og replikkerne bliver leveret usammenhængende og uoverbevisende. Det mest spændende ved filmen er egentlig om instruktør Kahn selv har vidst hvad der var hoved og hale i hans klodsede historie? Tykke klicheer fra John Grishams samlede bagkatalog blandes med patetiske forsøg på at gøre historien saftig og karaktererne komplekse. Det er dilletantisk sat sammen og ikke bare pinligt, men direkte pinagtigt at se på. Man opgiver hurtigt at lægge nogen som helst interesse eller engagement i filmen og således bliver man distanceret fra starten. Hvad meningen har været er meget svært at sige.

Der forsøges der dog en let forklaring af på det medfølgende bag-kameraet program, men det ændrer ikke på det faktum at dygtige skuespillere som John Heard, Robert Loggia og Colm Feore alle har leveret fjollede birolleindsatser i en ufatteligt dårlig film. Så simpelt kan det simpelthen siges: ”The Deal” er virkelig dårlig. Heldigvis er den kun udgivet på leje-DVD indtil videre, så risikoen for fejlagtigt at bruge mange penge på den er begrænset.

Bonusmateriale:
Udover førnævnte Bag-kameraet bydes der kun på trailere til ”The Deal” og en stribe andre kommende udgivelser fra Nordisk Film.

Titel: The Deal