The Devil Wears Prada

8. marts 2007 af Jesper Poulsen

The Devil Wears Prada billede

Hun er en djævel, hende Streep. Du må hellere gøre som hun siger!

The Devil Wears Prada er det filmiske resultat af romanen (skrevet af Lauren Weisberger) af samme navn. Den ultimative film om frigørelse, pakket ind i en slags drama-komedie. Andrea er en ganske ordinær pige, som drømmer om det store journalist-job. Omvejen går dog over et sekretærjob hos den krævende chef, Miranda Priestly. Priestly er en sand djævel, alene ved hendes blotte tilstedeværelse. Hun er en stilfuld dame, men en aura af magt som er uigennemtrængelig. Såvel Andrea som hendes kollega Emily springer rundt og står i den grad på pinde for Miranda. Intet er for fint og godt nok til bossen. Miranda er redaktør på det velansete magasin Runway og positionen som den førende på det felt skal opretholdes for enhver pris. Derfor er det ikke så få krav og ændringer Andrea må gennemgå for at bide sig fast i den hårde branche. Og inden længe er Andrea fanget i et system som gør hende ganske ukendelig overfor sig selv.

Filmen handler i den grad om de store dilemma'er man kan komme ud for i en hård branche. Hvornår følger man strømmen og hvornår tør man stå ved sig selv. Filmen her var nomineret i årets Oscar-ræs, dog uden at vinde. Men selvom der ikke var gyldne statuetter, så er filmen ganske seværdig – og sjovt nok også for det mandlige publikum, omend hverken tema eller coveret for den sags skyld insinuerer det.

Meryl Streep er en gennemført heks i rollen som Miranda. I den grad en korrekt casting, ganske som Anne Hathaway er det som den konfuse Andrea som dog lærer at få en rimelig struktur ud af anstrengelserne omend det koster på det personlige plan. I filmen medvirker bl.a. også Stanley Tucci (Terminalen) som en smagfuld aktør i modebranchen, samt en del topmodeller i rollen som sig selv.

David Frankel er hoppet lidt ud af serie-skyggen. Mange husker ham nok for succes'er som Sex & The City og Band Of Brothers. Hvis han har mod på mere af samme slags (spillefilm), så hilser jeg det velkommet. Det er ikke hver dag at film i denne kategori kan fange min interesse, men The Devil Wears Prada har så mange flere lag end blot lyserød underholdning, på trods af at det ikke er en film jeg kan se igen og igen (og). Men et ganske fornøjeligt resultat var det dog, og så er det lidt af en glansrolle for Meryl Streep, selvom hun i sit eftermæle (først om forhåbentlig mange år) nok vil blive husket for mange andre titler end lige denne.

Ekstra materialet er ganske omfattende. Selvom filmen rummer en alvor og en “stress-faktor” af dimensioner, så kan man ikke undgå at træde i spinaten undervejs. Det er de fjollede fraklip et godt eksempel på. Der er også en række slettede scener samt en trailer. Men fyldestgørende for det samlede indtryk er dog de mange featurettes som i den grad opsummerer alt hvad der er værd at vide inden for hver sin kategori. Og hvis man har mod på mere, så kan man jo vælge at sætte kommentatorspor på.

Filmen belønnes med 4 stjerner for underholdningsværdi og sin morbide snert af alvor.

SF/Fox.

Titel: The Devil Wears Prada