Det store udland har for længst taget navne som Mads Mikkelsen, Ulrich Thomsen, Thure Lindhardt, Pilou Asbæk, Jesper Christensen og Nikolaj Coster-Waldau til sig. Nu er turen så kommet til Sidse Babett Knudsen, og hvor er det befriende at se en dansk skuespillerinde gøre sig internationalt. Hun spiller den kontrollerende dominatrix Cynthia, som hersker over Evelyn, der får alle sine erotiske fantasier udlevet som underkuet stuepige.
Som en nærmest teatralsk sceneforestilling får man et grundigt indblik i alle aspekter af dette Master and Servant-forhold. Den første halvdel af filmen går med at udstille alle de bizarre maskespil mellem Cynthia og Evelyn. Der er stort set ikke andre medvirkende så langt, og praktisk talt ingen har nogen replikker. Ja, vi ser faktisk ikke skyggen af mandfolk, og vi er faktisk heller ikke i stand til at lokalisere hvor vi befinder os (har måtte læse mig til at filmen foregår i ”en mystisk midteuropæisk verden). Alle kvinder i dette samfund går klædt i aldrende adelskostumer og alle kvinder er betroede insektsamlere, og mødes i flok kun til forelæsninger om møl og vingeklædt småkravl. Det kan næsten ikke blive mere skævt, men scenariet er så gennemført at man køber præmissen og accepterer at det forholder sig sådan. Der kommer dog kurrer på tråden, da Evelyn retter blikket mod en af byens andre kvinder. Det får blot det psykologiske magtspil til at kulminere.
The Duke of Burgundy er en meget anderledes film alene grundet sine få locations og insisteren på at blive i miljøet. Antallet af krediterede skuespillere er minimal, og der er i det hele taget ikke de store armbevægelser at spotte i skabelsen af denne stilfulde men også urovækkende forestilling. Dermed har filmen også allerede reddet sig et par stjerner i løbet af godt og vel 40 minutter. Man er helt og aldeles indført i dette alternative normalitetsbegreb.
Herfra er man nærmest svælget ind i et univers som er svært at slippe, om end det ikke på nogen måde ligner noget fra vores hverdag. Vi får aldrig at vide hvorfor der ikke findes nogen mænd, hvor vi er eller hvorfor påklædning og indretning og interiør er så stilfuldt. Det unormale bliver normalt, og man fanges i dette nervepirrende spind, som ikke mindst intensiveres af svigt og moral samt en ansigtsmimik og dræbende øjne, som kun vores danske profil kan levere dem.
Udgivelsen indeholder lidt hurtigt overstået ekstramateriale i form af still-fotos fra filmen og en trailer. Samlet når vi op på 4 stjerner.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Another World Entertainment.