The Favourite

24. januar 2019 af Maria Bjerregaard

The Favourite billede

Trekløveren Olivia Colman, Emma Stone og Rachel Weiz brillerer i Yorgos Lanthimos’ nye film om intriger, kærlighed og begær.

Den græske instruktøren, Yorgos Lanthimos, har allerede høstet meget ros for sin nyeste film ”The Favourite”. Seneste vandt Olivia Colman prisen for ”Bedste kvindelig skuespiller i musical eller komedie” ved dette års Golden Globes, og må derfor siges at være en af frontløberne til dette års oscarstatuette. Selvom hun får hård konkurrence fra både ”A Star Is Born” Lady Gaga og ”The Wife” Glenn Close. Men dette ændrer ikke ved, at ”The Favourite” er en af årets mest interessante film.

Den ustabile dronning
Vi befinder os i begyndelsen af det 18.århundrende. England er i krig med Frankrig, og selvom der ikke er flere penge tilbage, bliver derfor stadig afholdt andevæddeløb og andre luksuøse begivenheder i det engelske hof. En meget svag Queen Anne ( Olivia Colman) sidder på tronen med sin tætte veninde, Lady Sarah ( Rachel Weiz) ved sin side. Da den nye tjenestepige, Abigail ( Emma Stone) ankommer til hoffet og bliver tager under Sarahs vinge, vokser jalousien imellem alle kvinderne, og dette bliver en dramatisk affære.

Sublime kvinder i hovedrollerne
Filmen centrum må siges at være dynamikken imellem de tre kvinder. Især stråler Oliva Colman i rollen som den voldsomme og hysteriske Queen Anne. Colman har tidligere slået igennem i tv-serierne ”Broadchurch” og Susanne Biers ”The Night Manager”. I denne film får hun lov til at spille på sit anselige skuespilstalent og det er en fornøjelse at være vidne til. Lige bag hende står dog den gudesmukke Rachel Weiz som den betroende og loyale veninde, imens Emma Stone forfører dronningen med sin sødme og charme. Men Stones karakter er meget nuanceret med skumle planer i farvande. Og så har hun også en perfekt engelsk accent!

Det visuelle kostumekomedie
Produktionsdesignet må siges at være blevet udnyttet fornuftigt. Man får følelsen af at være tilbage i det 18-århunderende med det store slot og flotte kostumer. Filmens replikker er også bemærkelsesværdige, da der stadig bliver talt meget formelt og engelsk, men samtidig bliver der anvendt bandeord til den store guldmedalje, hvilket gør alle scenarierne meget sjovere. Selvom filmen er fra det 18.århunderende, taler filmen tematik stadigvæk til vores nutid, hvor vores seksualpolitik ikke har ændret sig meget igennem alle disse år. Man ser kvinderne i evig kamp med mændene, selvom de sidder på magten, og selv kvinderne er ikke til at stole på.

”The Favourite” er dramatisk, visuelt lækker med sublime skuespilspræstationer. Colmans præstation som den ustabile Queen Anne er i verdensklasse, men Rachel Weiz og Emma Stone er ikke langt bagefter. Yorgos Lanthimos har skabt en komedie i et dramatisk miljø, hvor både fortiden og nutid bliver repræsenteret til det yderste.

Titel: The Favourite
Original Titel: The Favourite
Premieredato: 24. januar 2019