The First Slam Dunk

10. august 2023 af Maria Bjerregaard

6 stjerner Skriv en kommentar

The First Slam Dunk  billede

I den seneste anime-succes kulminerer drama, humor og basketball på smukkeste vis, og der bliver lagt op til et vaskeægte slam dunk.

Da ”The First Slam Dunk” først fik premiere tilbage december 2022 tjente den lige knap 10 millioner dollars på kun to dage – og dette var blot i hjemlandet Japan. Det er dog ikke underligt at tænke på, da manga-serien også har vist sig meget populær i hjemlandet og forkærligheden til anime-genren er høj. Dog har anime-genren igennem de seneste år også spredt sig internationalt, og derfor er det velfortjent at ”The First Slam Dunk” nu også kan opleves i de danske biografer.

Ryota Miyagis forkærlighed til basketball stammer fra hans storebror, Sota, som var en velkendt lokal basketball-spiller. På sit andet år i high school spiller Ryota på Shohoku High School basketballhold sammen med Sakuragi, Rukawa, Akagi og Mitsui – hver med deres egen spillestil og personlighed. De er oppe imod de regerende mestre og rivaler fra Sannoh Kogyo High School, så hvert et træk tæller.

Hver bevægelse tæller. Hver aflevering, hver dribling, hver tackling, og ikke mindst – hvert point tæller. Og det er en fornøjelse at være vidne til. Basketball kan for de fleste være en ret kedelig sport, og så udbredt er den trods alt heller ikke i Danmark. Dog vækker de fantastiske basketballsekvenser det hele til live, og man sidder på kanten af sædet i alle filmens 124 minutter.

Vi lærer spillerne at kende igennem filmens forløb. Ganske kort, men meget effektiv igennem flashbakcs. Der bliver udpenslet fint, hvorfor spillerne gør som de gør – og ikke mindst hvordan deres spillestil reflekterer deres personligheder. Man er 100 % investeret i karakterne og deres unikke personligheder. Også selvom filmen er opbygget af mange flashbacks, som godt kan ødelægge en films kvalitet, så udgår de her et vigtigt formål i opfattelsen karakteren. Du vil sidde tilbage med stor empati og medhold med alle holdets spillere.

Animationen er som et smukt maleri. I basketball actionsekvenserne anvendes der en teknik, hvor både traditionel 2D animation og 3D animation bliver dyrket, som tilføjer en utrolig dybde i spillet, og du kan næsten bevæge dig helt ind på kroppen af vores modige hold og deres kropsbevægelser. Musikken er også meget frembrusende igennem filmens forløb og ikke mest lydeffekterne til hver eneste basketball dribling er også særdeles bemærkelsesværdige.

Filmen dyrker historien om underdogs. En følelse, som vi alle kender. Modstanderholdet er helt suveræne, og på mange punkter burde vores hold i stå en chance. Dette gør filmen til en følelsesmæssig rutsjetur, og især de dramatiske scener, hvor sorg og glæde kommer på spil – både på og udenfor banen er yderst tilfredsstillende. Som publikum sidder man og er blæst helt bagover. Selvom de ikke kender til manga’en eller mener anime er en genre for dig, så er ”The First Slam Dunk” stadig en unik oplevelse.

”The First Slam Dunk” er humoristisk, dramatisk og særdeles underholdende. Du sidder på kanten af sædet i filmens 124 minutter, hvor både basketballsekvenserne og spillernes følelsesmæssige baggrund kommer til udtryk på smukkeste vis. Selvom man ikke er animefan, bør man ikke snyde sig selv for et vaskeægte slam dunk.

Titel: The First Slam Dunk
Original Titel: The First Slam Dunk
Premieredato: 10. august 2023