The Innkeepers

29. maj 2012 af Kristian Jensen

The Innkeepers billede

Endelig en spøgelsesfilm, der tager fans af genren alvorligt…

Efter at være faldet pladask for Ti Wests fremragende hyldest til 80’ernes slasherfilm ”The House of the Devil” (2009), var der skruet godt op for forventningerne til indie-instruktørens næste projekt ”The Innkeepers”, der netop er udkommet på dansk DVD fra Another World Entertainment, der ligeledes har udgivet Wests tidligere film. Med ”The House of the Devil” beviste Ti West, at han mestrer opbygningen af det snigende gys, og at han formår at opbygge en stemning, der kan få publikum helt ud på kanten af lænestolen.
I ”The Innkeepers” har West kastet sig over den klassiske spøgelsesfortælling, og med sin sans for stemningsmættede billeder, uhyggelig lyssætning og veltimede effekter, har instruktøren skabt en lille skrækperle, der holder hele vejen fra start til slut.

Det gamle hotel The Yankee Pedlar Inn er ved at lukke ned, da bygningen skal rives ned for at give plads til en parkeringsplads. De to ansatte Claire (Sara Paxton) og Luke (Pat Healy) har fået tjansen med at passe hotellet den sidste weekend inden bulldozerne rykker ind, hvilket passer dem fint, da de får muligheden for at dyrke deres fælles interesse – spøgelsesjagt.
Rygterne siger at det gamle hotel er hjemsøgt, hvilket naturligvis skal bevises inden det er for sent, og bygningen jævnes med jorden. Bevæbnet med optageudstyr begiver Claire og Luke sig ud i hotellets lange korridorer og mørke rum, i håb om at finde bevis for spøgelsernes tilstedeværelse. Det viser sig hurtigt, at rygterne talte sandt, og langsomt begynder små tegn på en overnaturlig eksistens at vise sig i den slidte bygning.

Horrorfans har efterhånden vænnet sig til det faktum, at de fleste skrækfilm, der udkommer i dag, er bygget op omkring chok og blodige effekter, i stedet for stemning og en god historie. ”The Innkeepers” er et lysende eksempel på at det stadig kan lade sig gøre, at lave en særdeles skræmmende film uden brug af chok og andre billige tricks. Historien i filmen er meget langsomt fortalt, og instruktøren tager sig god tid til at opbygge den helt rette stemning, samtidig med at publikum lærer karaktererne at kende. Nå gyset så endelig bliver udløst, er effekten derfor også ekstra skræmmende. Ikke kun fordi man som publikum langsomt er blevet ladet op, men i særdeleshed også fordi, man er kommet til at holde utrolig meget af de to hovedroller Claire og Luke i filmens karakteropbyggende første akt.

De to hovedrolleindehavere Sara Paxton og Pat Healy spiller utroligt overbevisende som de to nørdede venner, der gennemlever deres livs mareridt i det skumle hotel. Det er ikke ofte, at man ser en skrækfilm, hvor man som publikum rent faktisk går op i karakterernes skæbner.

”The Innkeepers” er ikke en spøgelsesfilm som vi kender dem i dag. Den er langsomt fortalt og tager sig god tid til at udfolde plottet. Nogle vil måske finde filmen kedelig, men for dem, undertegnede inklusiv, der efterhånden er træt af insisterende chok-baseret gys, er ”The Innkeepers” et vidunderligt skræmmende bekendtskab, der bliver siddende i kroppen et godt stykke tid efter filmen er slut. Lad os endelig få noget mere af den slags.

Ekstramateriale
Bonusmaterialet til ”The Innkeepers” består primært af to kommentatorspor med henholdsvis instruktøren, producenterne og den assisterende instruktør, samt et spor med instruktøren og de to hovedrolleindehavere. Begge kommentatorspor er gode men til tider også lidt lange i spyttet.
På skiven finder man ligeledes en lille film der går bag om produktionen af ”The Innkeepers”, men her er der desværre ikke så meget spændende information at hente. En række trailers med andre udgivelser fra AWE er det ligeledes blevet til.

3 ud af 6 stjerner til ekstramaterialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: The Innkeepers