The Keeper

23. juni 2005 af Morten Pedersen

The Keeper billede

Trods interessante rammer er ”The Keeper” langtrukken og meget lidt spændende

Stripperen Gina bliver efter en hård arbejdsaften overfaldet i sit hjem af en sortklædt mand. Han dræber hendes kæreste, men Gina undslipper. Måske hun ville have foretrukket overfaldsmanden, hvis hun vidste, hvad kommissær Krebs, politimanden, der får hendes sag, udsætter hende for. Han overmander hende nemlig i sin bil og låser hende inde i sin lydisolerede kælder, hvor der er et fængselslignende kompleks.

Krebs´ motiv er lidt uklart i starten – men hans mål er, at Gina skal finde ”Den rette vej”, dvs. rette op på hendes lidt miserable liv. Det gøres via et underligt pointsystem, hvor hun får tildelt point for at opføre sig pænt. Det gør Gina ikke hele tiden, bl.a. bliver det til sporadiske flugtforsøg, men de mislykkes, og Gina må modvilligt indordne sig for at vente på den rette chance for at komme ud af fængslet.

Mens Krebs hygger sig over sin nye lejer, viser det lokale medieliv interesse for hans optræden rundt om i skolerne med dukkeshowet Deputy Rock, der skal bekæmpe narko i skolerne. Interessen skyldes dog mest en enerverende Tv-kvindes fascination og betagelse af Krebs, mere end troen på at dukkeshowet skal ryge på landsdækkende TV. En ret underlig sidehistorie, der virker yderst malplaceret og ligegyldig.

Dagene går, og filmen forsøger at bygge en spænding og et psykologisk spil op omkring vogter og fange, men tempoet er trægt og handlingen kalder på langstrakte gab. Hopper er tam som den sygelige betjent – og hans offer er uinteressant og det hjælper ikke, at der køres fængselsklichéer ned over forløbet, såsom armbøjninger i cellen og lignende. Ufrivilligt morsomt bliver det også, at Krebs efter en arbejdsdag spørger sin fange, hvordan hendes dag har været….Til sidst i filmen sker der endelig noget, og her dukker meningen med den forelskede kvindes deltagelse op, da hun låser sig ind i Krebs´ hus og finder Gina. Det medfører en række kædereaktioner, og det bliver da til en anelse afslutnings-spænding – med lidt god vilje.

The Keeper har for så vidt et udmærket plot, om end det ikke er videre opfindsomt, endsige originalt. Men ok, lidt inspiration fra andre film er ikke nogen nyhed, og ikke alle er lige kreative. Problemet er bare, at filmen overhovedet ikke fænger. Faktisk er man lidt ligeglad med den ellers stakkels Gina, og godt nok har Krebs et motiv – det viser sig bare først meget sent, det er fortænkt (traumer fra barndommen) og disse faktorer gør, at man bare regner ham for almindelig underlig i hovedet. Indespærringsforløbet går over et år, men den fornemmelse har man slet ikke, og det betyder igen, at sympatien med Gina bliver mindre – det virker som om, hun er ude ugen efter (ikke at det ikke er slemt). Men hun tager det med ophøjet ro, hidser sig kun op et par gange, og har derudover accepteret sin skæbne med svinekoteletter og chiliburgere serveret med et smil af Dennis Hopper.

I øvrigt en Hopper, der ikke er spor skræmmende i sin ellers favoritrolle som halvunderlig psykopat. I ekstramaterialet er der en optegnelse over alle de film han har været med i, og det er ikke så lidt. Men måske var det på tide at holde op, for han virker træt, uengageret og tam – ikke så sundt for en films bærende kræfter.

The Keeper er en typisk lav-budgetfilm, der kun lander i Danmark pga. Dennis Hoppers navn og lave distributionsomkostninger. Den hører rettelig hjemme på en hengemt film-tv-kanal i tidsrummet 03:30 og 91 minutter frem, nu man har haft besværet med at lave den.

Ekstramateriale:
Behind the Scenes
Talent Files
Trailers
B-roll Footage

Overraskende nok har man faktisk taget sig tid til at lave ekstramateriale på denne DVD.

Det er bare ikke særligt godt. Både Behind the Scenes og B-roll-footage er klip fra filmen, der afslører alt for meget om indholdet i handlingen – så lad være med at se det først – og ser man det efter filmen er det ligegyldigt, for det er ikke ledsaget af nogen kommentarer eller andet, der kunne forklare tingenes tilstand. Mest oplysende er vel Talent Files – og som tidligere nævnt, er det et imponerende antal film Dennis Hopper har været med i. Han har ikke ligget på den lade side i sin karriere, omvendt har han vist aldrig afvist en film pga. manglende kvalitet – ellers havde han i hvert fald ikke været med her.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: The Keeper
Original Titel: The Keeper