The King's Man

28. februar 2022 af Jesper Poulsen

The King's Man billede

Når en prequel går hen og viser sig at være den bedste i filmserien. I sidste ende siger det så alligevel ikke det store.

Nu kan den kalde sig en trilogi – sagaen om det hemmelige agentur Kingsman. Med The King’s Man får vi den tidlige historie om tilblivelsen, og her skal vi helt tilbage til 1902, hvor Orlando, greven af Oxford, besøger en flygtningelejr under den anden Boer-krig. Han arbejder på dette tidspunkt for Røde Kors, og rejser med sin kone og søn. Emily, som konen hedder, bliver dødeligt såret under et snigskytteangreb på lejren, og kort inden sin død beder Emily Orlando om at sørge for, at deres søn aldrig mere kommer til at opleve krig.

Sådan kommer det naturligvis ikke til at gå, for 12 år senere hjemme i England har grev Orlando oprettet et spionselskab, for at undgå at briterne skulle havne i store krige fremadrettet. En stor krig er netop på tegnebrættet, og snart blander historiske personligheder som Franz Ferdinand, Mata Hari, Kaiser Wilhelm II, Rasputin og en mystisk ”The Shepherd” sig i en pærevælling af krigskomplots, og den unge Conrad – søn af Orlando og Emily – kan ikke længere holdes tilbage for morens ønske. Udkommet kan jo så viderefølges i The Kingsman fra 2014 og The Kingsman – The Golden Circle fra 2017.

Til denne forløber er der samlet et ret habilt cast. Gode gamle Ralph Fiennes (Harry Potter, Den Engelske Patient) står skarpt, mens også Djimon Hounsou, Gemma Arterton og Charles Dance gør det fint. Rhys Ifans som galningen Rasputin, Matthew Goode som skyggemanden The Shepherd og Tom Hollander i en tre-dobbelt rolle gør sig så sandelig også bemærket. The King’s Man centrerer sig selv mellem action og komedielignende charme, ganske som de to andre film. Faktisk skal man slet ikke tage fejl at denne prequel. Ofte får den slags film skyld for at være for meget ligegyldigt fyld og blot en kommerciel og økonomisk fidus. Undertegnede synes sjovt nok at denne film er den bedste i serien. Det burde nok egentlig ikke kunne lade sig gøre.

Men når det så er sagt, er The King’s Man så ærligt talt en god film i sig selv? Hmm, ikke ud fra et samlet indtryk, men den formår at retfærdiggøre sig selv i trilogi-konteksten. Jeg vil som kontrast til ovenstående gerne frabede mig flere film i serien. Been there, done that. Jeg sniger det samlede antal stjerner op på en stor tre’er. Læg mærke til, at det ikke er det samme som en lille firer.

Bonusmaterialet er ret omfattende. Overskueligt tematiseret og en god blanding af nyttigt indhold og dokumentarbidder.

Filmen er venligst stillet til rådighed af © 20th Century Studios.

Titel: The King's Man