The Lobster

5. februar 2017 af Henrik Andersen

The Lobster billede

I en nær fremtid kræver samfundet, at man har en partner for at kunne eksistere. David har mistet sin kone, og bliver indlogeret på et hotel. Her har han 45 dage til at blive forelsket i en af de andre beboere, eller bliver han lavet om til et dyr efter eget valg. En gang imellem ser man en film, hvor man bare bliver nød til at overgive sig til dens univers, uanset hvor skævt og absurd det er. The Lobster er en af den slags film. Fyldt med overskud og fantasi udfolder der sig en magisk fortælling, som man ikke kan undgå at blive draget ind i. The Lobster er helt sin egen, og tusind tak for det.

David (Colin Farrell) indskriver sig på et hotel fyldt med andre singler. Som gæst på hotellet kræver det, at man finder en partner blandt de andre gæster inden for 45 dage, ellers vil man blive forvandlet til et dyr. David har valgt et dyr, der lever i 100 år og er frugtbar hele livet, nemlig en hummer. Med sig på opholdet har han sin bror, nu i form af en hund. Det er muligt at optjene flere dage på hotellet, hvis man på nogle arrangerede jagt turer nedlægger de gæster, der i tidens løb er flygtet fra hotellet, og nu bor som lovløse i skovene. På hotellet bor en masse mere eller mindre specielle mennesker, og dem der finder sammen har ofte en ting til fælles. David er eksempelvis nærsynet, og det ville være naturligt for ham at finde sammen med en nærsynet kvinde. Men tiden går, og i desperation finder han sammen med en følelses kold kvinde. Dette ender selvsagt i en katastrofe, og David må flygte ud i skoven, hvor han slutter sig til de fredløse singler. Han bliver taget godt imod, og han finder hurtigt sammen med en nærsynet kvinde. Der er bare det ved det, at som fredløs må man ikke udvise følelser og kærlighed til en anden i gruppen. Situationen strammer til for David, og hans valg for overlevelse bliver mere og mere desperate.

The Lobster er en helt igennem original science fiction film der foregår i en dystopisk fremtid, hvor samfundet er blevet sådan, at ingen må være alene uden en partner. Den absurde historie bliver fortalt med en selvfølgelighed og ægte fortællerglæde. Hvilket også er med til, at man ikke kan undgå andet end at blive opslugt af historien og dens karakterer. Instruktøren er den Græske Yorgos Lanthimos, og han har også været med til at skrive den vilde historie. Yorgos er nok mest kendt for hans lige så vilde film Dogtooth fra 2009, og med The Lobster kan han uden tvivl skrive endnu et mesterværk på hans CV.

Person galleriet er helt fantastisk, og ud over hovedpersonen David har ingen af de andre navne. De er også i rulleteksterne kun nævnt som eksempelvis Den læspende mand, Den nærsynede kvinde, Den haltende mand, Næseblodskvinden og kiksekvinden. Alle ting der beskriver nogle træk ved deres person. Skuespillet er perfekt og Colin Farrell er godt castet i hovedrollen. I Større og mindre roller er det også fornøjeligt at se solide skuespillere som John C. Reilly, Rachel Weisz og Lea Seydoux. I det hele taget virker det som om alle lever sig 100 % ind i deres roller, og det skæve univers de lever i.

The Lobster er virkelig flot filmet, og der er kræset for alle billeder og den enkle men smukke scenografi, det hele er optaget i. Yorgos Lanthimos har skabt et moderne mesterværk, som sagtens kan ses igen og igen, da det er en film med mange lag og finurlige holdninger, og syn på det at være sammen med en partner, eller den evigt jagt på den alt opslugende kærlighed.

Ekstramateriale.

Ekstrameterialet består af et kort dokumentarprogram med interviews med cast og crew. Desværre er det alt for kort. Ærgerlig da der er mange ting, man gerne ville vide meget mere om.

The Lobster er flot overført til Blu Ray, og de mange flotte billeder står perfekt.