The Looming Tower

11. december 2018 af Teddy Tofte

The Looming Tower billede

En miniserie hvor du kender slutningen? Tjo, hvorfor ikke?

”The Looming Tower” er en ny politisk miniserie, som er baseret på journalisten Lawrence Wrights bog, som fortæller om de begivenheder, der førte op til angrebet på USA d. 11. september 2001, og hvordan interne magtkampe mellem FBI og CIA kunne have været årsagen til tragedien.

Serien er en stjernespækket adaptation med store, udadvendte præstationer fra Jeff Daniels, Peter Sarsgaard og Alec Baldwin, som alle formår at takle store dele af den amerikanske kultur uden at det får dig til at rulle med øjnene eller få det til at føles smagløst. Serien er skarp skrevet og holder dig fanget, selvom du nok ved, hvordan historien rent faktisk slutter.

”The Looming Tower” er fortalt primært gennem den udadvendte og rapkæftede FBI-chef, John O’Neill (Daniels) og hans protege, agenten Ali Soufan (Tahar Rahim), og deres historie begynder i 1998, hvor de amerikanske ambassader i Kenya og Tanzania blev bombet af al-Qaeda. Sådan som serien beskriver det, så er det O’Neill, som er den eneste, der tager truslen fra terrornetværket seriøst. Noget der får ham til at virke vanvittig på det tidspunkt. I den modsatte ende af spektret finder vi Martin Schmidt (Sarsgaard), overhovedet for CIA’s såkaldte Alec Station, som også undersøger Osama bin Laden og hans netværk, dog med den ene forskel at de meget nødigt deler ud af deres informationer.

En serie, som bruger så meget tid på dramatiske dialoger på kontorer, kunne have endt som en tør og kedelig oplevelse, men seriens forfattere formår at bevæge historien hurtigt fremad uden at ofre de spændende portrætter af de mænd og kvinder, hvis arbejde består af at beskytte den amerikanske nation. Jeff Daniels’ rolle især er fascinerende at studere: han er en passioneret patriot med et ukonventionelt privatliv og ganske få venner. Rahim, en fransk skuespiller, er stærk i rollen som Ali, én af FBI’s ganske få muslimske, arabisktalende agenter, idet han kæmper imod diskrimination i sine undersøgelser.

”The Looming Tower” bruges som en kommentar til den måde, vi lever på nu, og det gør den underholdende og nervepirrende, hvoraf størstedelen af handlingen består af alvorlige mænd dybt engageret i alvorlige samtaler i alvorlige møder, idet de råber til hinanden om, hvad de tror på. Mange nye streamingserier har oppustede afsnit, som fylder alt for meget, og unødvendige bi-historier, men næsten hver eneste scene i denne serie føles vigtig, selv hvis nogle af scenerne kommer tæt på førnævnte kritikpunkter.

Det der lurer i baggrunden er naturligvis angrebene d. 11. september 2001, og idet vi sidder og ser FBI og CIA diskutere med hinanden og agenterne ude i felten søger efter spor, kan det tydeligt mærkes, at man kommer nærmere og nærmere den skæbnesvangre dato, som i sidste ende fundamentalt ændrede en hel nation. Nogle gange kommer den underliggende spænding helt naturlig, andre gange er den lidt for tydelig og åbenlys, som for eksempel de mange scener hvor man kan se Tvillingetårnene tårne op i baggrunden. I seriens mere blidere øjeblikke formår ”The Looming Tower” at skabe en følelse af eksistentiel frygt og tilbyder svar til spørgsmål, som vi håbede, vi ikke skulle besvare, samtidig med at den finder nye ting at sige i en historie, som vi kender alt for godt.

Blu-Ray: En flot udgivelse, som ikke tilbyder noget ud over det sædvanlige. Men for en serie så står billed- og lydsiden knivskarpt.

Ekstramateriale: Kommentarspor på afsnit ét og afsnit ti. ”The Looming Tower: Divided We Fall” – her snakker seriens skabere og skuespillere om baggrunden for serien. ”The Complexities of Character” – skuespillerne snakker om det svære ved at portrættere mennesker, som eksisterer i virkeligheden. ”Ali Soufan: In His Own Words” – her snakker virkelighedens Soufan om, hvordan han selv oplevede nogle af seriens øjeblikke. ”Across Three Continents: Creating The Looming Tower” – seriens produktionshold snakker om vanskelighederne ved at finde de rette locations til serien. Alt i alt får ekstramaterialet 4 stjerner. Der er nok at gå igennem, men tyndt nok til at det aldrig bliver helt dybdegående.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: The Looming Tower
Original Titel: The Looming Tower