Deadpool & Wolverine billede

Jagtsæson 2 - I ...

The Number 23

23. juli 2007 af Jesper Poulsen

The Number 23 billede

23, 23, 23, 23... Overalt hvor du står og går!

Min kærlighed til Jim Carrey er stort set ikke eksisterende. Sære lyde i Ace Ventura, gummifjæs i The Mask og klæg lesperi i The Cable Guy – hvor langt kan man synke. Men siden mange åbenbart finder det sjovt, så bliver manden ved med at lave film (dog skal jeg ikke undlade at indrømme at jeg har set Dum og Dummere mange gange i de unge dage og holder meget af Lemony Snicket, men det er så også undtagelserne). Heldigvis har Jim Carrey siden prøvet kræfter med mere seriøse roller – man skulle lige vende sig til at se den alvorlige Carrey i først The Truman Show, siden som Andy Kaufmann (ganske vist en humorist, men her dog seriøst portrætteret) i Man On The Moon og ikke at forglemme den fabelagtige Evigt Solskin I Et Pletfrit Sind. Men bananskraldsfilm som Fuld Af Løgn, Bruce Almighty, Fun with Dick and Jane, Me, Myself & Irene etc. må han for min skyld gerne drukne. I denne ombæring er Carrey atter i det seriøse hjørne, som Walter Sparrow der via bogen “The Number 23” - ender i en vanvittig psykose der forpester hele hans tilværelse fremover.

Det starter ganske fredsommeligt. Vi bliver præsenteret for Walter, en ganske normal mand med kone og knægt og som passer sit job i dyreværnet. Hustruen Agatha (Virginia Madsen – Sideways, Firewall) køber en bog til Walter, som hun mener at han bør give en chance. Der går ikke længe før Walter kaster sig over første kapitel som starter med en introduktion af hovedpersonen Fingerling – en figur som på mange måder minder utroligt meget om Walter. Det fanger naturligvis den nysgerrige læser og som siderne blandres så er der adskillige referencer og situationer som er direkte paralleller til Walters liv, fortid, gøren og færden. Fingerling bliver besat af tallet 23 som han finder som ciffer i stort set alt. Er der en højere magt omkring dette tal, er der en kode eller et budskab bag? Walters besættelse af bogen tager til, og inden længe er han selv komplet paranoid omkring netop tallet 23. Alt fra busnumre, prismærkater, klokkeslet og meget meget mere ender altid ud med 23. Og ikke nok med det – Det tager 23 sekunder for blodet at cirkulere rundt i hele kroppen, der er 23 bogstaver i det latinske alfabet og hold nu godt fast: Titanic sank 15/4 1912 (1+5+4+1+9+1+2 = 23). Så skal man da blive lunatic...

Som Walter får læst sig frem i bogen, ender det også med et mord. Walters nysgerrighed forstærkes, siden mere og mere peger på at hans person er kraftigt linket til bogens hovedperson, Fingerling. Og hvem er forfatteren som gemmer sig bag det kryptiske pseudonym Topsy Krett...?

Rollen som Walter er særdeles spændende, og ligner meget Johnny Depps Mort Rainey fra Secret Window. Forskellen er blot at Walter bliver alt for hurtigt engageret i The Number 23 – tvivlen nager ikke særlig længe. Handlingen bliver forceret og burde have fået et drys mere thriller- og suspencepræg over sig. Skærer man rulleteksterne væk, er der også kun en fodboldkamps længde at gøre godt med – og det er alt for lidt. Vi mangler simpelthen mere baggrundsstof og reaktion fra omverdenen i forhold til Walters tilstand. The Number 23 er ikke original, men alligevel interessant nok til at burde kunne vælte en omkuld. Den bliver bare en smule uforløst, da dens forsøg på at virke kryptisk og dunkel er alt for letkøbt i forhold til det snedige publikum. Der går ikke længe før at man kan lægge to og to sammen, for det er oplagt at man må tænke alternativt for at knække gåden.

Det er ikke første gang at instruktør Joel Schumacher og Jim Carrey arbejder sammen. Schumacher brugte jo Carrey som The Riddler (Gækkeren) i Batman Forever, men det er imidlertid længe siden. Nu fremstår begge som mere modne i deres tilgang til film – selvom Schumacher er en rutineret rotte med titler som Klienten, Falling Down, 8 MM, A Time To Kill, Phone Booth og den stort opsatte The Phantom Of The Opera. The Number 23 er hans første spillefilm siden da, og er klart hans mest sofistikerede værk til dato. Alt i alt en god film, som nok i sidste ende ikke presser sig på blandt mastodonterne i samme kategori. Den kunne, på godt dansk, sagtens have været bedre... Naturligvis udkommer den på dvd d. "23". juli

På dvd'en her er der masser af ekstra materiale, så har du mod på at dykke dybere ned i mysteriet, så er der rigeligt at foretage sig. Tilmed er der mulighed for at se den unratede version af filmen, som kan tilvælges efter man i menu'en har valgt sprog.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:SF/Fox.

Titel: The Number 23
Original Titel: The Number 23