The Oath

21. november 2017 af Henrik Andersen

The Oath billede

The Oath er Islandsk film når det er bedst. Baltasar Kormákur der både instruerer, skriver historien og spiller hovedrollen, levere en psykologisk thriller, der blandt andet handler om hvordan almindelige mennesker kan drives helt derud hvor de må slippe kontrollen, og overtræde loven for at få styr på trusler imod familien. The Oath er en mørk og dyster fortælling, der griber en fra først til sidst, uden at miste taget undervejs.

Finnur er hjertekirurg, og hans verden vendes på hovedet, da hans datter begynder at date en kriminel pusher. Hans utilregnelige handlinger trækker Finnurs datter ned i en spiral af dårlig påvirkning, og snart ser Finnur ingen anden udvej end at sætte en stopper for hans handlinger, og dermed en stopper for hans dårlige påvirkning af familien. Men ikke alt går som det skal, og snart må den ellers kontrollerede læge slippe kontrollen, og finde de urgamle overlevelses instinkter frem for at redde situationen.

Hovedrollen som hjertekirurgen Finnur spilles af Baltasar Kormákur, der også har skrevet historien og ligeledes fungere som filmens instruktør. Baltasar Kormákur har en del film i bagagen, og nogle kender ham måske fra film som 2 Guns og Everest. En af de mere seværdige af hans film er den Islandske Jar City fra 2006. Han debuterede i 2000 med spillefilmen 101 Reykjavik, og er siden blevet anerkendt for hans store talent for at skabe spænding og nærvær i hans fortællinger. Hans bedste film er Islandske, men han har også i flere omgange prøvet kræfter med Hollywood.

The Oath er en nærværende og samtidig dyster historie om det Island, man ikke læser om i turist kataloget. Her er mørke og hævn og beskidte handlinger, og nogle karakterer der bærer indelukket nordisk had som har nem grobund i de mørke skygger, og kan opstå igennem de lange mørke vintermåneder på det iskolde Island. Man er som tilskuer med Finnur hele vejen, og man forstår hvorfor han gør som han gør, selvom det overskrider grænser og bevæger sig over på den forkerte side af loven. Det er dette der gør historien troværdig og medrivende.

The Oath er klassisk Islandsk socialrealisme, med et drys gangster historie der bestemt er mere underholdende end de metervare produkter, der strømmer som dårlig mave fra Hollywood i disse dage. Baltasar Kormákur formår at have hjertet med i sin historie og det kan bestemt føles.

Der er ikke noget ekstramateriale på denne DVD udgivelse.

Billedet står flot i det oprindelige Cinemascope format, og lyden kan nydes i Dolby Digital.

Det er muligt at se filmen med Danske, Svenske, Norske, Finske, Græske, Franske, Hollandske og Islandske undertekster.