The Perfect Score

26. oktober 2004 af Jesper Pedersen

The Perfect Score billede

Forudsigeligt og usjovt når seks teenagere forsøger at stjæle en eksamensopgave

SAT – Suck Ass Test, hvis du spørger de seks teenagere, der står for underholdningen i ungdomskomedien ’The Perfect Score’.

SAT er den altafgørende test, der bestemmer, hvilket universitet high-school eleverne kan blive optaget på, uanset hvilke andre resultater de ellers måtte have opnået i løbet af deres skoletid. De seks teenagere er ikke i tvivl: testen er dybt uretfærdig som målestok for deres muligheder videre i livet. De tager konsekvensen, og beslutter sig for med ulovlige midler at fremskaffe sig besvarelserne.

Kyle (Chris Evans – fra ’Not Another Teen Movie’) er den middelgode elev, der siden han var helt lille, har drømt om at blive arkitekt, men har scoret alt for lavt i sin SAT til at komme ind på drømmestudiet. Hans bedste ven, Matty (Bryan Greenberg) vil bare ind på det studie, hvor hans kæreste allerede går. Anna (Erika Christensen – ’Traffic’) er den super flittige pige, der har sikret sig status som årgangens næstbedste elev, men som har store problemer med at leve op til statusen i SAT-testen. Desmond (NBA-stjernen Darius Miles) er skolens store basketball-håb, men hans mor kræver, at han får en ordentlig uddannelse, inden han skyder en professionel basketballkarriere i gang. Francesca (Scarlett Johansson – ’Lost in Translation’) er skolens hårde men intelligente tøs, som egentlig mest er med i planen for sjov. Endelig kommer pot-vraget Roy (Leonardo Nam), som er årgangens suverænt ringeste elev, med om bord.

Det er disse seks figurer – og deres indbyrdes modsætninger – vi skal sympatisere med og more os over. Selve handlingen i ’The Perfect Score’ er såre simpel, og har kun i ringe grad potentiale til at udvikle originale ideer. Det hele er meget meget forudsigeligt, og man skal lede længe efter snerten af en overraskelse i handlingen. Selvfølgelig går indbruddet langt fra så nemt, som vores seks venner havde regnet med. Men mon ikke at de klarer den, når det kommer til stykket?

Filmens åbenlyse potentiale ligger i personerne og deres indbyrdes forhold. En gruppe af vidt forskellige personer med forskellige motiver til at være hvor de er, er en klassisk komisk indgang med muligheder for sjove sammenstød og misforståelser. Den indledende introduktion til vores ’eventyrgruppe’ er frisk og lovende, men vi skal ikke langt ind i ’The Perfect Score’, før vi bliver klar over, at instruktør Brian Robbins fuldstændig forpasser muligheden for at spille på personernes skævheder.

Alt humoristisk bliver lagt over på skuldrene af den evigt pot-påvirkede Roy. Det udløser enkelte sjove scener, men langt det meste af tiden er han mere irriterende end sjov. Sammen med Scarlett Johansson som Francesca skiller han sig trods alt ud fra den gruppe af kedelige amerikanske teenagere, som ’The Perfect Score’ desværre degraderer sine figurer til at være. Matty og især Kyle er som gruppens initiativtagere så karakterløse og gennemsigtige, at de nærmest er glemt, allerede inden filmen er slut. Anna er så kedelig korrekt, grænsende til det kvalmende, mens Darius Miles spiller Desmond så klodset, at man inderligt håber på, han fremover bare vil holde sig til at spille bold i NBA. Kun Scarlett Johansson, som efter at have slået kraftigt igennem i ’Lost in Translation’ må siges at være lidt af et scoop at få med i denne film, har en smule at arbejde med som Francesca.

’The Perfect Score’ er alt for ensidig og forudsigelig i sin handling til at være spændende, og alt for uambitiøs i sin humor, til at der er noget at grine af. Og så er det altså svært at se, hvad der så skulle være at komme efter.

EKSTRA-MATERIALE:
I DVDens ekstramateriale kan du finde et kommentarspor med instruktøren Brian Robbins og manuskriptforfatteren Mark Schwahn, den obligatoriske biograftrailer samt en ’The Making of The Perfect Score’, hvor skuespillerne blandt andet fortæller om deres roller. Det kan højst snige sig op på, hvad man måtte forvente – derfor tre stjerner til ekstra-materialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: The Perfect Score
Original Titel: The Perfect Score