The Promise

18. oktober 2017 af Peter Kruse Dam Jensen

The Promise billede

En velproduceret og velspillet film om det armenske folkemord, der desværre fokuserer for meget på et uinteressant og kedeligt trekantsdrama.

Det armenske folkedrab, eller Det armenske holocaust, fandt sted i perioden 1915-1918. Deportationer og systematiske massakrer endte med at koste 1-1.5 million armeniere livet. Skønt de primære aktører var osmandiske tyrkere og kurdere fra Tyrkiet, var der også mange tyrkere og kurdere, der hjalp med at beskytte armenierne, ligesom der var mange skandinaviske frivillige hjælpearbejdere, som hjalp til i de udsatte områder. Filmen "The Promise" følger dette mørke kapitel i verdenshistorien, som den dag i dag bliver kaldt for et folkedrab af mange lande, bl.a. Armenien selv, Tyskland, Frankrig og Rusland. "The Promise" er skrevet og instrueret af den anerkendte irske manuskriptforfatter og instruktør, Terry George, som bl.a. stod bag den mesterlige "In the Name of the Father" med Daniel Day Lewis og Pete Postlethwaite (hvis man ikke har set den, bør man straks gøre det).

Folkedrab og kærlighed
I filmen møder vi Mikael (Oscar Issac), en ung og fremadstormende armensk medicinstuderende, som tager til Constantinople i Tyrkiet efter at han er blevet lovet væk til datteren af familiens nabo. Da han ankommer til Tyrkiet møder han Emre, en tyrkisk medicinstuderende, hvis far er en højtstående embedsmand. Emre introducerer Mikael for den smukke Ana (Charlotte Le Bon) og hendes udkårende, den berømte journalist Chris Myers (Christian Bale), som skriver for Associated Press omkring urolighederne, der fører op til det armenske folkedrab. Mikael og Ana forelsker sig hurtigt bag Chris' ryg, og indleder en hed affære, som leder til et trekantsdrama. Men inden de kan nå at få reddet trådende ud, begynder det voldsomme folkemord, og Mikael og Ana bliver skilt fra hinanden, imens Chris bliver taget til fange. Dermed bliver kærlighedsintrigerne sat på standby, for i første omgang, at kunne overleve.

For livløst trekantsdrama
Problemet med "The Promise" er at trekantsdramaet imellem Mikael, Ana og Chris aldrig rigtig fænger. Hvilket er underligt, da både Issac, Bale og Le Bon giver gode præstationer i deres roller. Men desværre er det ikke helt nok til at deres indviklede kærlighed for hinanden bliver troværdig. Replikkerne sidder ikke rigtig i skabet, hvilket mest skyldes manuskriptets fraværende energi og brug af klichéer, og ikke skuespillernes dedikation - den er upåklagelig. Men de lades som sagt i stikken af et manuskript, der vil for meget på en gang. Havde Terry George brugt mere tid på at folde karaktererne ordentligt ud, så havde han også kunne retfærdiggøre filmens længde.

Glimrende og brutalt visualiseret
Der hvor "The Promise" omvendt er virkelig god er, hvor man ser Mikael i en armensk arbejdslejer, styret med brutal hånd af de tyrkiske militser. Det giver grusomme minder om Spielberg's "Schindlers Liste", hvor man ser hvordan de armenske slavearbejdere bliver skudt, hvis de eksempelvis falder og brækker benet. Et hårdt og nådeløst billede af hvor afskyelige menneskeheden kan være imod hinanden, men det er effektivt og realistisk visualiseret af Terry George. Oscar Isaac giver også filmens bedste præstation, og det er også i forhold til at altid fantastiske
Christian Bale også medvirker i filmen. Han er en spændende skuespiller, og selvom han måske bedst er kendt for de nye installationer af Star-Wars, bør man gøre sig selv den tjeneste og se ham i små mesterværker som "Inside Llewyn Davis" (2013) og "Ex Machina" (2015).

Titel: The Promise
Original Titel: The Promise
Premieredato: 7. september 2017