The Shallows

4. marts 2017 af Henrik Andersen

The Shallows billede

Nancy har endelig fundet hendes drømmestrand, hvor hun vil tilbringe dagen med at surfe. Ved et uheldigt sammentræf støder hun på en stor haj, der med det samme ser hende som dens næste måltid. Hårdt såret søger hun tilflugt på et lille klippeskær. Men hendes redning er kun midlertidigt, da tidevandet snart vil oversvømme klippen. Imens kræser hajen om hende. Rolig, afventende og sulten. The Shallows er uden tvivl den bedste haj film i meget lang tid. Spændingen er konstant, og hajen er fantastisk lavet. En fin lille film, der nok skal få dig til at bide negle af spænding, og få dig til at se dig over skulderen næste gang du tager en svømmetur.

Nancy (Blake Lively) er ved at uddanne sig til sygeplejerske, men har efter hendes mors alt for tidlige død taget en pause fra studiet, og rejst væk fra hendes lillesøster og far, for at opsøge den strand som hendes mor surfede på i hendes unge dage. Det er et hemmeligt sted, som kun de lokale kender, og Nancy er mere end henrykt da hun kaster sig i bølgen blå. En drøm er gået i opfyldelse. Da de lokale er taget hjem, er hun alene i lagunen, og da hun vil se nærmere på en død hval, der flyder i overfladen 200 meter fra land, bliver hun angrebet af en kæmpe stor haj. Nancy bliver bidt i benet, men det lykkedes hende at svømme over til en lille klippe der er fri på grund af lavvande. Hajen følger efter hende, og bevæger sig i cirkler om klippen. Den har udset Nancy som sin næste snack. Men selvom hun er hårdt såret og vandstanden langsomt men sikkert stiger fra ebbe til flod, har Nancy ikke tænkt sig at ende som hajføde. Hun bider tænderne sammen, og kæmper det bedste hun har lært. En ulige kamp imod en af vores planets største overlevere.

The Shallows er enkelt fortalt, og holder spændingskurven fra start til slut. Selvom de første 20 min. minder lidt om en reklame for surfer udstyr og badetøj, så sker der virkelig noget da kæmpe hajen endelig kommer på banen. Ideen med at hajen bliver forstyrret, imens den er ved at spise af den døde hval, og derfor udser kvinden på surfbrættet som sit næste offer er fin, og holder lige nøjagtig til en film som denne. Her er der set bort fra realisme, og fokuseret på scener der er spændende, voldsomme og medrivende. Man er ikke så nervøs for, at vores hovedperson ikke skal overleve det, men man er spændt på, hvordan hulen hun klarer sig ud af den forbandede ubehagelige situation, hun har fået sig rodet ud i.

Hajen er fantastisk lavet, og man gyser og smiler af nervøsitet hver gang den angriber, og man får et glimt af dens kæmpe gab med de mange blodige tænder og lyserøde tandkød. Det gør man heldigvis tit, da flere uskyldige mennesker mister livet i deres forsøg på at redde Nancy fra dødens gab. Der er virkelig lavet et hav af dårlige CGI hajer de sidst år, men heldigvis er der intet CGI over kæmpe hajen i The Shallows. Den er flere meter ægte rædsel, og 100% skræmmende. Hvilket er med til at styrke filmens mange spændende scener.

Blake Lively der spiller Nancy, gør det ganske godt, selvom hendes skuespil mest består i at have ondt. Specielt scenen hvor hun hæfter hendes bidsår sammen med metal fra hendes øreringe, gør virkelig ondt at se på.

Jaume Collet-Serra har lavet en fin lille haj thriller der med en spilletid på 80 min. inden rulleteksterne starter, virkelig levere varen. Det er uden tvivl en god beslutning ikke at lade den vare længere, da der ikke er grund til at trækker film som denne i langdrag. På nær nogle minutter i starten hvor der surfes lige lovligt meget, er spændingskurven konstant opadgående. Filmen er helt igennem utroligt flot filmet, og de mange undervandsoptagelser får en helt ud på det yderste af sofaen.

The Shallows er en intens, flot og velspillet haj film, og den ligger sig fint blandt de bedste i genren.

Ekstramateriale.

Der er masser af fint og spændende ekstramateriale at se igennem på denne flotte Blu-ray udgivelse. Det er muligt at se følgende små programmer der kommer fint omkring produktionen: How To Build A Shark, Shooting In The Shallows, When Sharks Attack, Finding The Perfect Beach: Lord Howe Island. Desuden er der også nogle slettede scener fra filmen.

The Shallows er flot overført til Blu-ray i dens oprindelige Cinemascope format og de mange flot underbyggende lydeffekter er effektive i 5.1 DTS-HD lydsystemet.

The Shallows er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: The Shallows