The Simpsons Movie

3. august 2007 af Jeppe Krogh

The Simpsons Movie billede

Så er den kommet. Vi har den. The Simpsons Movie er i vores biografer nu. Desværre er det en familiefilm der ikke går så stærkt som serien og ikke er så skarp, som man kunne håbe.

Springfield sø er blevet så forurenet, at noget må gøres, inden det går helt galt. I mange år har indbyggerne smidt alt deres skidt og ragelse i søen, og især det radioaktive affald fra Mr. Burns’ kraftværk, der pumpes direkte ud i søen må formodes at være synderen. Et idiotsikkert hegn bliver sat op, men kan ikke stoppe Homer fra at smide sin gris’ efterladenskaber i søen alligevel. Måske er han ikke idiot, men hele byen giver ham skylden, da regeringen djævelsk beslutter, at sænke en kuppel over Springfield og slette byen fra alle kort.

Serien, som i øvrigt fejrede 20-års jubilæum den 9. april i år, har modtaget utallige priser og er i TIME blevet kåret som den bedste TV-serie i det 20. århundrede. Matt Groenings serie om den gule familie startede som små episodiske tegnefilm på The Tracey Ullman Show og blev lanceret som en uafhængig serie i 1990. Karaktererne i serien er løseligt baseret på Matts egen familie, men meget mere er naturligvis blevet lagt til siden serien spæde start.

Ifølge Groening selv og medproducerne Al Jean og James L. Brooks har de ikke villet lave en film der er en forlængelse af serien, men en film med hjerte og familie. Enhver Simpsons-aficionado vil nok mene, det er det forkerte valg – det er i hvert fald denne Simpsons-nørds vurdering. Serien har i sin levetid brudt alle satirens grænser, og er kendt for at være så spækket med jokes og gags, at de fleste episoder skal ses mange gange for at få det hele med.

Satiren er stadig lige skarp, og ikke overraskende er filmen særdeles hård ved præsident Bush og hans ’håndlangere’ i regeringen. Filmens præsident Arnold Schwarzenegger siger det meget rammende selv (med sin karakteristiske stemme): ’I was elected to lead, not to read’, da han får forelagt 5 forslag af den Donald Rumsfeld-inspirerede figur Russ Cargill til at inddæmme den ulmende katastrofe i Springfield.

Historien er veltænkt og særdeles original, så på den front er der ikke noget at udsætte på The Simpsons Movie. De har bare glemt – eller set bort fra – at det der gjorde serien god, er dens fokus på familiens og især Homers uforudsigelige og bindegale opførsel. Man kunne godt formode, at folkene bag The Simpsons Movie har målrettet den til hele familien – og dermed et større publikum.

Serien South Park er ikke på højde med The Simpsons, men filmen South Park: Bigger Longer & Uncut er en bedre film end The Simpsons Movie, fordi den tager flere chancer og er tro mod det der gjorde den universet så fedt. Trods alt får Homer, Marge, Bart, Lisa, Maggie og alle de andre 5 stjerner ud af 6 med herfra.

Titel: The Simpsons Movie
Original Titel: The Simpsons Movie
Premieredato: 3. august 2007