The Squeeze (Leje DVD)

21. februar 2006 af Michael Panduro

1 stjerner Skriv en kommentar

The Squeeze (Leje DVD) billede

Unødvendigt rodet og diletantisk skruet sammen. The Squeeze er alt andet end den sexede thriller den udgiver sig for!

”The Squeeze” er baseret på en bog af forfatteren der gav os den ligeledes ligegyldige ”Broerne i Madison County”. Det er muligt at dramaet fungerer i bogen, men i hænderne på den erfarne instruktør Arther Allan Seidelman (hvis til dato mest berømte værk er hans og en hvis guvernør Schwarzeneggers fælles debut, makværket ”Hercules In New York” fra 1970) bliver det til en vældig usammenhængende omgang.

Vi følger det mærkværdige kærestepar, Danny og Luz. Han, en skriveblokeret, middelaldrende forfatter, er i motivationseksil på ubestemt tid syd for den amerikanske grænse. Hun, en ung, smuk, mexicansk kvinde lever med ham af umiddelbart uvisse årsager. En dag bliver de begge vidner til en voldsom nedskydning af to mennesker ved højlys dag. Morderen, den skånselsløse, regeringsansatte Price, bliver blandt tåbelige, trapezsvingende mareridt i tvivl om parret har set hans ansigt. Hans reaktion bliver at hyre dem til at køre ham til den amerikanske grænse. Her lader Seidelman så sin klodsede roadmovie udfolde sig.

Præmisset for historien er udmærket og ideen med at lade filmen fungerer både som persondrama og portræt af de mexicanske landområder er også fin. Det kræver bare en sikker hånd bag rattet at lave en sådan film. Den hånd tilhører underligt nok ikke Seidelman, der ellers har over 30 års erfaring bag kameraet. Nej, i stedet slingrer han rundt i en roman der tydeligvis har været al for omfattende til at filmatisere på to timer. Alverdens subplots, blandt andet diverse møder med det hårdkogte, mexicanske politi, et akavet forsøg på en dybere karakterisation af den CIA-agent der er i hælene på de tre og dem mildest talt dårligt fungerende romance mellem Luz og morderen Price – alt sammen forsøges det vævet ind i et spind der til sidst ender som en grov og irriterende knude.

Skuespillerne falder igennem det usammenhængende manuskript, filmen taber al form for fokus og publikum taber al form for interesse. Særlig sært bliver det da filmen pludselig også skal være sexet! Jeg mener, en ting er den jævnt kedelige Giovanna Zacarias (”Legend of Zorro”) i den kvindelige side af sengen, noget andet er at blive indlagt til en nøgen, 65-årig Scott Glenn der giver den som tiltrækkende lejemorder i minimal bikini!

Pinlig er også Harvey Keitel som den ligegyldige CIA-agent, der pludselig, død og pine, skal påklistres al mulig dybere personlighed, mens vor reelle hovedperson, den hæsligt overspillende Craig Wasson (”A Nightmare on Elm Street 3”), forbliver overfladisk og umotiveret.

”The Squeeze” bliver markedsført som en sexet krimithriller, men midt i dens store armbevægelser og umotiverede sidehistorier rækker den i alt for mange retninger til at være noget som helst...andet end kedelig.

Titel: The Squeeze
Original Titel: Puerto Vallarta Squeeze
Premieredato: 21. februar 2006