The Stolen

26. marts 2018 af Peter Kruse Dam Jensen

1 stjerner Skriv en kommentar

The Stolen billede

"The Stolen" er en helt igennem elendig pseudo-western, hvor dialogen er pinlig og ufrivillig komisk, og skuespillerne ligner nogle, der har svært ved at holde masken.

Året er 1860, og den engelskfødte Charlotte Lockten (Alice Eve) bor sammen med sin velhavende mand, David, på South Island i New Zealand. Det idylliske glansbillede, som er hendes liv, bliver dog smadret, da hendes mand bliver dræbt og deres søn, som er et spædbarn, bliver kidnappet af nogle brutale røvere. Da myndighedernes ligegyldighed bliver en tand for meget for hende, tager hun selv sagen i egen hånd, og begiver sig ud i vildmarken for at finde sin søn. Hun slår pjalterne sammen med en karavane, der består af tidligere straffefanger og prostituerede, der er på vej til minesamfundet Gold Town, hvor hendes søn måske befinder sig. Men spørgsmålet er, om Charlotte når, at finde sin søn i tide.

Slap og frustrerende instruktion
Paradoksalt nok, så lyder præmissen faktisk spændende nok. I den rette instruktørs stilsikre hænder, kunne filmen måske endda have været en lille succes. Engelske Niall Johnson, der herhjemme primært er kendt for den sortsatiriske "Svigermor(d)" (2005), er absolut ikke den rette mand til dette periodedrama. Måske havde filmen været bedre tjent med en New Zealandsk instruktør. Utvivlsomt, så falder "The Stolen" fuldstændig til jorden på grund af Johnson's slappe og frustrerende instruktion og det pinagtige manuskript. Den er hverken fængslende som drama, romantisk eller den mindste smule spændende, hvilket er yderst problematisk, når der er tale om et hævndrama. Det eneste positive jeg kan sige om filmen som helhed er, at den fremhæver nogle flotte billeder af det naturskønne New Zealand.

Indifferent
Det langsommelige tempo trækker også filmen ned i afløbet. Det er med til at skille filmen fuldstændig ad, da man gaber så meget, at filmens handling til sidst virker aldeles indifferent. Skuespillerne ligner nogle, der tror, at de medvirker i en komedie, selvom emnet skriger af drama. Den ufrivilligt komiske dialog er ofte så tåkrummende, at man næsten får sympati med de stakkels skuespillere. Specielt Alice Eve er underligt mekanisk og sammenbidt i hovedrollen som Charlotte, og hun formår ikke at være troværdig nok som den stærke og egenrådige kvinde, som hun skal portrættere.

Mildest talt elendig
Når nu "The Stolen" alligevel endte med at blive en komedie, så kunne den ligeså godt have gået hele vejen og brugt dygtige Taika Waititi (Thor: Ragnarok) som instruktør - det havde været et sjovt mix. For som drama er den mildest talt elendig.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: The Stolen
Original Titel: The Stolen