The Sum of All Fears

11. oktober 2002 af Uffe Karlsson

1 stjerner Skriv en kommentar

The Sum of All Fears billede

Forfatteren Tom Clancy er hjernen bag de filmatiserede thriller-romaner, ”Jagten På Røde Oktober”, ”Patrioternes Spil” og ”Dødens Karteller”. Nu filmatiseres den 4. i rækken, ”The Sum of All Fears”,

I Jagten På Røde Oktober ( 1990 ), blev Jack Ryan spillet af Alec Baldwin, som i de to efterfølgende ”Patrioternes Spil” ( 1992 ) og ”Dødens Karteller” ( 1994 ) blev afløst af Harrison Ford. Nu har der igen været udskiftninger på holdet. Denne gang er Harrison Ford smuttet til fordel for Ben Affleck, ligesom instruktøren også er uprøvet i denne sammenhæng.
Det er han ikke i andre sammenhæng. Han er blandt andet instruktøren og manuskriptforfatteren bag ret velkendte titler som ”Sneakers” fra 1992 og den oscarnominerede ”Field of Dreams” fra 1989.
The Sum of All Fears spiller på den for længst overståede kolde krig mellem USA og USSR. Ikke desto mindre skal der ikke meget til at skabe spændinger mellem de to stormagter. Da den ny og ret ukendte præsident Nemerov ( Ciarán Hinds ) kommer til magten i Rusland afføder det stor ængstelse og nervøsitet i USA. Historikeren Jack Ryan ( Ben Affleck ) hentes ind på den politiske scene som rådgiver for CIA, da han har skrevet speciale om netop Nemerov.
Sideløbende er en ikke-detoneret atombombe dukket op i en ørken i Israel. Bomben var tiltænkt Egypten og Syrien under seksdageskrigen i 1973, men blev aldrig udløst. Den havner selvfølgelig i de forkerte hænder. Hænder der hurtigt sælger den ”varme kartoffel” videre til interesserede købere : terrorister. Terroristerne har en interesse i at skabe splid mellem Rusland og USA, og agter derfor at bruge bomben mod USA. Reaktionen vil unægtelig føre til skærpede fronter mellem de to lande og i sidste ende krig.
Jack Ryan bliver mod sin egen vilje virvlet ind i en kamp for at bevare freden og de utallige menneskeliv, der er på spil. Da hans tro hjælper og overordnede William Cabot ( Morgan Freeman ) omkommer, er han helt på egen hånd i en kamp mod tiden.
Selv om det umiddelbart kunne lyde som et spændingsfyldt plot, er handlingen så gennemsyret af forudsigelighed og klicheer, at det nærmere er en kamp mod tiden for publikum. En kamp mod tiden for at få denne to-timers seance overstået.
The Sum of All Fears er blot et forsøg på endnu en spion-thriller, man har set i samme udgave utallige gange før. At man så har forsøgt at give filmen et nutidigt islæt hjælper absolut ikke. Tværtimod! Man bliver til dagligt bombarderet gennem medierne med beretninger om terror og krige overalt i Verden. Hvis der virkeligt er et behov for flere af den slags udgydelser, kan man vel blot tune ind på CNN? At bruge adskillige millioner dollars på dette er i hvert fald et spild af dimensioner.
Nuvel, Ben Affleck klarer den da udemærket som den unge Jack Ryan. Og Morgan Freeman gør det nu egentligt også godt nok som CIA’s rådgiver for præsidenten William Cabot. Men når det er ved at være det eneste positive der er at sige om The Sum of All Fears, hænger det bare ikke sammen. Der er slet ikke i tvivl om at intentionerne til at starte med har været ganske gode. Var filmen udkommet for 10-15 år siden, havde bedømmelsen da ganske grangiveligt også set meget anderledes ud. Men i en tidsalder hvor der udkommer stribevis af disse film, og det i et langt højere og langt mere actionfyldt tempo. Ja, så falder filmen helt ved siden af og taber pusten i forhold til andre spændingsfilm.
Sagt på en anden måde er The Sum of All Fears en spændingsfilm blottet for spænding, overraskelser, uforudsigelighed og tempo. Ingredienser der burde kendetegne en hver velskåret spændingsfilm.

Titel: The Sum of All Fears
Original Titel: The Sum of All Fears