The Superman collection

23. januar 2007 af Henrik Andersen

The Superman collection billede

Denne samling af tegnefilm fra først i 40’erne, med manden er af stål er yderst seværdige, og de 17 afsnit der er samlet på de 2 Disc vil fylde et fint hul ud i din Superman samling.

”Se oppe på himlen. Er det en fugl? Er det et fly? Det er Superman! Hurtigere end en kugle. Mere kraft end et lokomotiv. Han kan hoppe over bygninger i et spring. Den fantastiske fremmede fra planeten krypton. Manden af stål, Superman. Med røntgenblik og overnaturlig styrke kæmper han en endeløs kamp for sandhed og retfærdighed. Forklædt som den uanselige journalist Clark Kent ”

Ovenstående bliver speaket ind over indledningen på hvert afsnit (på den sidste halvdel er det lidt anderledes) i serien om Superman. Det er ord, og sætninger man husker, og selvom det er lang tid siden, man har set serien, så springer de frem i ens hukommelse ” hurtigere end en kugle ”, og snart er man suget ind i superheltens virkelighed og univers.

I 1938 så verden en ny Superhelt. Hans navn var Kal-El, og han kom fra den fjerne planet Krypton. Efter han blev sendt bort fra hans hjemplanet, der var dømt til undergang, slog han sig ned i storbyen Metropolis. Der levede han under navnet Clark Kent, og når menneskeheden havde brug for ham, iførte han sig sit kostume, og reddede verden for mange katastrofer. Hans navn var Superman.

Tegneserierne om manden af stål blev flittigt læst, og derfor besluttede Fleischer Studios og Paramount Pictures sig for at skabe en animeret tegnefilms serie over Superman historierne.
Året var 1941, og på det tidspunkt var Paramount et stort selskab, der havde tegnefilm som Skipper Skræk og Betty Boop på deres CV.
Nu skulle de prøve noget nyt, og sammen med Max og Dave Fleischer skabte de deres mest storslåede serie hidtil. De næste par år producerede og viste de et pilot afsnit og 16 dele af en serie, der den dag i dag er medrivende, og selv efter nutidens animations standarder er virkelig flot lavet.
Max og Dave Fleischer var kun med på de første 9 i serien, men heldigvis beholdt man deres ånd og stemning i de resterende afsnit.

I denne imponerende tegnefilms serie kæmper Superman imod al slags ondskab. Gale videnskabsmænd og mystiske robotter der er programmeret til at stjæle juveler. En stor fortidsøgle der pludselig bliver tøet op og går amok i bedste Godzilla stil. Han besøger andre verdner, og må standse hele togstammer i en drabelig kamp imod tyngdeloven, og for at det ikke skal være løgn, så bliver der også plads til en King Kong agtig kæmpe abe der vælter et helt cirkus. Der er virkelig smæk for skillingerne i de små film, der giver Clark Kent nok at se til. Blandt andet fordi hans elskede Lois Lane, tit er midt i malmstrømmen af de kaotiske omstændigheder som han bliver rodet ud i.

Tegnestilen er virkelig flot. Bevægelserne er meget flydende og realistiske. De mange action scener er desuden klippet så man nogle gange helt mister pusten. Man kan sagtens sige at Dave og Max Fleischer sammen med Paramount Pictures skabte en tegnefilm serie der var forud for dens tid. Stilen er også mere alvorlig end tegnefilm set på daværende tidspunkt. Der er ingen ”falde på halen komik” som i Disneys univers. I Superman serien handler det om rå muskelstyrke og seriøse historier.

Det let genkendelige musik tema der næsten er umuligt at lade være med at fløjte med på er komponeret af Sammy Timberg.

Piloten til serien, The Man Scientist, er også at finde på denne dobbelt DVD. For at man skulle kunne se dette første afsnit, der sparker hele serien i gang, skal man sætte Disc 1 i afspilleren og vælge: Play All. Så starter pilotafsnittet. Man kan ikke vælge afsnittet når man trykker på: Vælg en episode. Det kan umiddelbart godt virke lidt underligt hvorfor man ikke kan vælge piloten som et selvstændigt afsnit, men bare man ved det, så bliver man ikke snydt for dette spændende afsnit, der har en spændende intro, der viser hvordan Superman kom til jorden fra Krypton.
Alt hvad der er godt kan der laves fine parodier over, og der er også blevet lavet en sjov animations parodi på Superman serien. Den hedder Snafuperman. Den er desværre heler ikke at finde på denne udgivelse, selvom den ligger på flere af de andre. Snafuperman er faktisk også at finde på den danske VHS udgave af Superman serien. Den kan findes som brugt film eller købes for ganske få penge rundt om i dagligvarebutikkerne.

Udover pilotafsnittet The Man Scientist indeholder denne dobbelt DVD 16 afsnit.

Episode titler på de 16 afsnit i The Superman collection:

The Mechanical Monsters