"The Thing" er en såkaldt prequel til John Carpenters klassiker "Det grusomme udefra" fra 1982, hvor en jernhård Kurt Russel første gang stiftede bekendtskab med det transformerende rummonster. I "The Thing" er tiden skruet tilbage til før begivenhederne i Carpenters film, og handlingen udspiller sig i stedet på en norsk forskerstation i det arktiske vinterhelvede.
Ved et tilfælde opdager en gruppe norske forskere på Antarktis et nedstyrtet rumskib i isen. Glæden hos det lille forskerhold bliver endnu større, da man finder resterne af det, der umiddelbart virker som en livsform, indkapslet i isen. Den amerikanske videnskabskvinde Kate Lloyd (Mary Elizabeth Winstead) bliver tilkaldt for at assistere forskerholdet med den banebrydende opdagelse.
Livsformen skæres fri af isen og fragtes til forskerstationen, og undersøgelserne påbegyndes med stor iver. Til alles store overraskelse viser det sig, at den nedfrosne livsform ikke er død, men ganske meget i live endda. Da rumvæsnets isfængsel begynder at tø, slipper det fri, og så bryder helvede ellers løs. Rumvæsnet kan nemlig klone mennesker ned til mindste detalje, og truer derfor med at udrydde samtlige mennesker på forskerstationen, og endnu værre - jordens befolkning.
Paranoia og mistillid breder sig med lynets hast blandt forskerne, og truslen fra kollegaer er mindst lige så stor som truslen fra det formskiftende rummonster.
Det er vel nærmest blasfemi at begynde at pille ved et ikonisk værk som John Carpenters 80’er hit ”Det grusomme udefra”, der indeholde nogle af de mest mindeværdige øjeblikke inden for den filmgenre, der har med slimede rummonstre at gøre. Men det er ikke mindst hvad hollandskfødte Matthijs Van Heijningen Jr. satte sig for, da det blev besluttet at filmatisere begivenhederne forud for Carpenters skræk-vision fra 1982. For hvad skete der egentligt på den norske forskerstation, som Kurt Russel og co. indlednings udforsker i den originale film? Det er dette spørgsmål som denne prequel forsøger at besvare.
”The Thing” er en rodet omgang Hollywood ramasjang, der desværre er fuldstændig blottet for forgængerens isnende paranoia og koldsvedsfremkaldende skrækscenarier. Frem for at opbygge en solid stemning, har man i stedet valgt at satse på klichefyldte chokgys, krydret med billige computerskabte effekter, der ikke på noget tidspunkt kan matche originalens ”ægte” og håndlavede makeupeffekter.
Ser man bort fra ovenstående, er der dog også visse lyspunkter i filmen. Eksempelvis synes jeg, at det er ganske modigt af instruktøren og manuskriptforfatteren, at lade en god portion af filmen udspille sig på norsk (og endda en lille smugle dansk). Det er ikke hver dag, at man støder på et rendyrket fabriksprodukt som ”The Thing”, som, til trods for at være ekstremt kliche fyldt, alligevel skiller sig ud fra mængden. Samtidig er det lykkes for instruktøren at kæde de to film sammen på fineste vis. Den norske forskerstation ligner til forveksling den som det amerikanske forskerhold finder i originalen, og selv monstrets sidste transformation, ligner på en prik de rester som Kurt Russel gravede frem af isen tilbage i 80’erme.
”The Thing” kunne måske give anledning til, at en yngre generation vil få øjnene op for Carpenters mesterværk, der efter min mening er et af de bedste eksempler på en genrehybrid mellem science fiction og horror, i så fald er filmen vellykket. Men for den gruppe af personer, undertegnede inkluderet, der elsker originalen, er ”The Thing” blot et mildt underholdende bekendtskab, der er ligeså hurtigt glemt, som den tid det tager at flå originalen ned fra hylden og smække den i afspilleren.
Ekstramateriale
Bonusmaterialet på Blu Ray udgivelsen af ”The Thing” er ganske fint. Ikke mindst kommentatorsporet med instruktøren og producenten af filmen, er ganske underholdende.
Der er ligeledes blevet plads til en række slettede scener, samt to små film der går bag om optagelserne af filmen.
4 ud af 6 stjerner til ekstramaterialet.
Billede og Lyd
Teknisk set er ”The Thing” helt i toppen med et knivskarpt billede og krystalklar lyd. Der er ikke en finger at sætte på HD overførslen, hvor alt ser ud som det skal.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.