The Toolbox Murders.

7. januar 2011 af Henrik Andersen

The Toolbox Murders. billede

The Toolbox Murders er en ægte klassiker, der byder på grusomme aflivninger, halvnøgne kvinder, og andet godter der med det samme fik den stemplet som en rigtig "Video Nasty".

Vance Kingsley (Cameron Mitchell) er vicevært i et større boligkompleks i Los Angeles. Han er en mand med mange problemer og skeletter i skabet. Han er aldrig rigtigt kommet sig efter, at han mistede sin datter i et biluheld. Han mener at hun døde fordi hendes livsstil var løssluppen og uanstændig, og derfor ser han også nutidens unge og deres livsstil som noget, der bør sættes en stopper for. Seksuel frigjorthed og en løssluppen livsstil med druk og narkotika skal straffes med døden. Derfor går Vance Kingsley fra lejlighed til lejlighed, og som en dødens engel spreder han ødelæggelse over dem der i hans øjne har fortjent det. Med sig ved hans side har han en værktøjskasse hvis indhold kommer flittigt i brug. Vance kidnapper også den unge Laurie (Pamelyn Ferdin), og bruger hende som en slags erstatning for hans egen afdøde datter. Vance holder hende fanget, fordi han mener, det er den eneste rigtige måde at holde hende "ren" på. Men politiet er lige i hælene på The Toolbox Murder. Spørgsmålet er bare, om de fanger ham inden det er for sent.

The Toolbox Murders er en ægte "Video Nasty" og de Engelske censurmyndigheder fik den forbudt i England fra 1982 til 2000. Video Nasty, Grindhouse eller Exploitationfilm. Kært barn har mange navne, men en ting er helt sikkert, og det er at The Toolbox Murders siden sin Amerikanske premiere i marts 1978 har været en berygtet kultklassiker, når det kommer til at diskutere horror/slasher film.
En af grundene til alt postyret er blandt andet scenen med den unge kvinde der masturbere i badet, da Kingsley pludselig braser ind og forstyrre. Han jager hende rundt inden hun ganske nøgen får nådesstødet med et skud fra en sømpistol lige i hovedet. Scenen indeholder både nøgenhed og grafisk vold, og det var for meget for den engelske censurkomite. I Amerika gik det heller ikke så godt, og i starten fik den dårlige anmeldelser og blev beskyldt for at være kvindefjendsk og have et nedgørende kvindesyn, fordi alle de mord der bliver begået næsten udelukkende er på unge smukke halv og helt nøgne kvinder. Men tiden har været med The Toolbox Murders og har gjort den til en genreklassiker fordi den bestemt også har andet at byde på end mord på stribe.

Rytmen i filmen er anderledes en andre film i samme genre. Den første tid er der tryk på drengen, og værktøjskassen bliver taget godt i brug. Efter denne stribe af veludførte mord tager historien en anden drejning imod suspence og kriminalgenren. Megen af inspirationen kommer fra den Italienske Giallo-genre, der hele tiden leger med sit publikum omkring hvem den egentlige morder er. Denne anderledes rytme i historien gør den seværdig, og når man først har set The Toolbox Murders, vil man ikke glemme den lige med det samme.

En af grundende til at The Toolbox Murders blev lavet i første omgang, var fordi producenten Tony Didio blev inspireret af Toobe Hoobers A Texas Chainsaw Massacre til selv at lave en film i den genre. Sjovt er det så at mange år senere i 2004 var det så Tobe Hoober selv, der lavede en genindspilning af The Toolbox Murders.

Selvom tiden i dag er anderledes end dengang i 1978 hvor The Toolbox Murders havde premiere, vil det stadigvæk være på sin plads at gøre opmærksom på filmens mange voldsomme scener og stærke temaer. Desværre er ungdommen i dag på en måde blevet ødelagt af de mange dårlige og ligegyldige horror/slasher-film der fylder videohylderne hos Blockbuster, og derfor vil mange sikkert finde historien om Vance Kingsley kedelig, og nogen vil måske endda beskylde den for at være en anelse blodfattig i forhold til de sidste par kapitler i eksempelvis Saw filmserien. Men undertegnede er sikker på, at når en ligegyldig serie som Saw (hvor kun de første par film holdt vand) om nogle år er glemt, vil der stadigvæk være plads til klassikere som Dennis Donnellys The Toolbox Murders. Så det er bare med at trække i arbejdstøjet og se hvordan en rigtig handyman fører sit værktøj.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af filmens trailer, et slideshow og nogle Radio og TV-Spots. Ekstramaterialet får 2 stjerner ud af 6 mulige.

Billedet er flot overført i 16:9 Widescreen, og de mange lyde fra det hårdt arbejdende værktøj kan nydes i Dolby Digital 2.0. The Toolbox Murders kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

The Toolbox Murders er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment

Titel: The Toolbox Murders.
Original Titel: The Toolbox Murders.