The United States of Leland (DVD)

17. juni 2004 af Jesper Pedersen

The United States of Leland (DVD) billede

Unge Ryan Gosling er et lyspunkt i denne usammenhængende fortælling om drabet på en handicappet dreng.

Ryan Gosling har i sin foreløbig korte karriere udviklet sig til lidt af en specialist i at spille afstumpede karakterer. Først og fremmest i mere udfarende roller; som ung nynazist i The Believer og som mordmistænkt over for Sandra Bullock i Murder by Numbers. I The United States of Leland spiller den kun 23-årige Gosling overbevisende afdæmpet som den kejtede 16-årige Leland Fitzgerald, som tilsyneladende uden nogen særlig grund brutalt myrder en handicappet dreng. Men hvorfor?
”I know what you want. You want a why. Well, maybe there isn’t one. Maybe this is just something that happened,” filosoferer Leland i filmens indledende bemærkninger.
Pearl Madison (Don Cheadle) er lærer i ungdomsfængslet hvor Leland havner. Han bliver grebet af Lelands person. Og ikke mindst hans historie, som måske kan redde en skrantende karriere som forfatter. Han sætter sig for at trænge ind i den unge Lelands tanker, og måske finde en forklaring på, hvorfor han slog den handicappede dreng ihjel.

I en konstant vekslen mellem flashbacks og nutidige scener bliver vi sammen med Pearl sat ind i Lelands verden. Fokus er kun i mindre grad på den konkrete forklaring af hvad der fik den rare Leland til at begå den grufulde forbrydelse. I stedet sættes vi i filmens langsomme tempo – med en næsten snigende eftertænksom underlægningsmusik der hjælper filmen til ind imellem at fremstå dybere end den i virkeligheden er – ind i de personer som omgiver vores Leland Fitzgerald. Det er voldsomt ustruktureret, og det er svært at se hvilken overordnet idé instruktør og manuskriptforfatter Matthew Ryan Hoge egentlig har med The United States of Leland. Der er enkeltstående scener som er begavet skruet sammen og som står stærkt, men der mangler i den grad den røde tråd, der skal binde det hele sammen. Ligesom filmen bruger kræfter på sidehistorier som absolut ingen relevans eller eksistensberettigelse har – hvad skal vi fx bruge Pearls affære med en kollega til?

Filmens bedste scener finder vi i forholdet mellem Leland og den utilpassede teenagepige Becky – den handicappede drengs søster. Deres ret så akavede kærlighedsforhold indeholder en befriende banal, men intelligent fremstillet dialog. Det er også i det unge par filmens to bedste skuespilpræstationer skal findes. Både Leland og Becky er fremragende underspillet af henholdsvis Ryan Gosling og Jena Malone, hvilket falder perfekt i tråd med filmens tone. Generelt undervurderede Don Cheadle har ikke en chance for at få noget som helst positivt ud af figuren Pearl, da denne er dræbende uinteressant i forhold til Lelands historie. Pearl er udelukkende et redskab til at Leland har nogen at fortælle sin historie til. Endelig er der en lang række kendte ansigter i mindre – og for nogens vedkommende temmelig ligegyldige – roller. I spidsen Kevin Spacey som Lelands far, men også kompetente folk som Lena Olin, Chris Klein og Martin Donavan bidrager til The United States of Leland.

EKSTRAMATERIALE:
DVDen’s ekstramateriale indeholder interviews med hele banden; Ryan Gosling, Don Cheadle, Kevin Spacey, Jena Malone, Lena Olin, Michelle Williams og instruktør og manuskriptforfatter Matthew Ryan Hoge. De er korte og uden de store revolutioner. Herudover er der produktionsnoter og selvfølgelig de obligatoriske trailers. To stjerner til ekstra-materialet kan det blive til.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: The United States of Leland
Original Titel: The United States of Leland