Streaming anmeldelse

The Vacation Of Our Lives

22. oktober 2018 af David Lund

The Vacation Of Our Lives billede

End ikke Helen Mirren og Donald Sutherland kan gøre denne film til en mindeværdig oplevelse.

Man ved det står galt til, når en film har alt for mange titler. Mange film får en international og tilhørende dansk titel herhjemme, men enkelte får lidt mere end det. “The Leisure Seeker” hedder filmen her i hjemlandet USA, men den har så fået en international titel, som de fleste andre lande bruger inkl. Danmark - nemlig “The Vacation Of Our Lives”. Den titel er dog for svær at udtale åbenbart, for den har så også fået en oversat titel - “Vores Livs Ferie”. For at gøre forvirringen total er det forskelligt hvilken af de tre titler, du skal søge efter, hvis du er interesseret i at se filmen. Vi snupper den oprindelige internationale titel, da den oprindeligt var tiltænkt det internationale publikum heriblandt os danskere.

John og Ella Robina er et ægtepar i 80’erne, der lider af henholdsvis Alzheimers og kræft. Da de bliver trætte af lægerne og deres børns evigt beskyttende hænder, smutter de afsted på en road trip fra Boston til Key West for at genfinde glæden ved livet og hinanden.

Road trip film målrettet ældre mennesker er ikke noget, man ser hver dag. David Lynchs “The Straight Story” fra 1999 viste dog, at den slags bestemt ikke behøver være kedelig for alle andre end målgruppen. Italienske Paolo Virzí er dog næppe en ligeså dygtig instruktør, og det ses allerede i åbningssekvensen, der virker direkte dovent og ufokuseret instrueret. Herfra formår at kun at tilføje al for meget sentimentalisere til sin ellers fine og søde fortælling, som sagtens kunne være blevet formidlet tidløst. Det værste er dog hvordan hovedpersonerne bliver repræsenteret. De virker fuldstændigt intetanende om den verden de befinder sig i, og når temaer som seksuel identitet og teknologi bliver bragt på banen, bliver alle fordomme om ældre mennesker bekræftet i “The Vacation Of Our Lives”.

Det er ellers ikke skuespillernes skyld, at det går galt. Måske er veteranerne Donald Sutherland og Helen Mirren på autopilot i filmen, men de er efterhånden så erfarne, at de ikke længere kan falde fuldstændigt igennem. De formår endda at oparbejde en vis mængde kemi imellem hinanden. Nej, manuskriptet som Virzí har lavet med hele tre andre er hovedårsagen til, at korthuset vælter. Detaljerne og sammenhængen mangler selvom intentionerne er der. Virzí er i sidste ende ikke dygtig nok til til at løfte Michael Zadoorians roman til en gennemført filmisk vision, og kun glimtvis velfungerende scener løfter filmen fra den rene elendighed.

Scanbox.

Titel: The Vacation Of Our Lives
Original Titel: The Leisure Seeker