The Whale

2. marts 2023 af Maria Bjerregaard

The Whale  billede

Brendan Fraser giver sit livs præstation i Darren Aronofskys seneste ømme og til tider oversentimentale drama ”The Whale”.

Darren Aronofsky må siges at være instruktøren, der ikke skyr sig væk fra store og tunge tematikker. Dette blev bl.a. set i hans film ”The Wrestler” fra 2008, hvor Mickey Rourkes karakter forsøger at genskabe forholdet til hans datter. Derfor er det heller ikke underligt, at Aronofskys seneste film ”The Whale”, baseret på teaterstykket af samme navn, og følger en meget overvægtig mand sidste forsøg på at genskabe relationerne i hans liv.

Charlie (Brendan Fraser) er en engelsklærer, som underviser et online universitetskursus. Grundet til hans ekstreme overvægt opholder han sig i hans lejlighed, og er afhængig af sin sygeplejerske og ven, Liz (Hong Ghau). En dag får Charlie besøg af teenagedatteren, Ellie (Sadie Sink) som han ikke har set i 8 år. I et sidste desperat forsøg, prøver han at genskabe sin relation til sin datter, og genoplever hans fejl, fortrydelser og det smukke i livet.

Brendan Fraser har forud filmens udgivelse fået stor ros, og mange mener, at denne film er hans helt store comeback. Dette er fuldt fortjent, og Brendan Fraser er forrygende i rollen som Charlie. Hans ansigtsudtryk og empatiske tilgang er en fornem og øm præstation af Charlie. Derudover skinner Hong Chau også som sygeplejersken, der selv kæmper med sine indre dæmoner. Hvis vi ser begge to blive oscar nomineret, er det fuldt fortjent, da skuespils præstationerne er det stærkeste ved filmen.

Selvom skuespillet er det stærkeste element ved filmen, kan man som publikum godt sidde og være grundig frustreret og til tider forvirret over ”The Whale” overordnet tematik og budskab. Selvom Charlie tydeligvis er overvægtig og kæmper med en masse sundhedsproblematikker, som sidder man også og har ondt af ham. Hvilket højt sandsynligt ikke er meningen, da Darren Aronofsky forsøger at fortælle sin historie ud fra et empatisk synspunkt.

Som publikum kan man godt sidde og føle en form for manipulation med en overdrevet musikside, som ikke behøvede at være der, da skuespillet er stærkt nok til at bære filmens rørende momenter. Selvom Charlie er vores altbærende hovedrolle, kommer vi aldrig helt under huden på ham, hvilket er ærgerligt, da der er meget mere til Charlies karakter end blot en overvægtig mand. I stedet har Aronofsky forsøgt at give plads til resten af den smalle rollebesætning, så man kan overleve deres individuelle udfordringer og smerter.

”The Whale” er en rørende, øm og til tider oversentimental fortælling om en mand sidste indfrielse. Brendan Fraser er forrygende i rollen som Charlie, og fortjener al den succes, han har opnået med denne film. Selvom filmen er dramatisk og rørende, sidder man også med følelsen af lidt for meget manipulation og filmens budskab bliver aldrig rigtig helt tydeligt.

Titel: The Whale
Original Titel: The Whale
Premieredato: 2. marts 2023