Them

4. oktober 2007 af David Lund

Them billede

En effektiv og klaustrofobisk fransk thriller

Det nyforelskede par Lucas og Clémentine er netop flyttet til et stort hus midt i en skov. En nat vågner Clémentine, og er sikker på at hun kan høre nogle lyde. Hun vækker Lucas, og går ned for at se efter. Hun tager ikke fejl, der er nogen udenfor, og de vil gerne ind…

”Them” er noget så sjældent som en fransk thriller med massiv distribution, der sågar har ramt de danske biografer. Jeg var dog ikke heldig nok til at opleve filmen i biografens ro og mørke, hvor den uden tvivl hører bedst hjemme, men selv på Tv-skærmen er ”Them” et velfungerende og klaustrofobisk mareridt. På trods af sin simple historie, er ”Them” en gennemført thriller, lavet af mennesker der har styr på deres håndværk, der dog er lånt meget fra deres inspirationskilder. Det er ikke verdens mest originale eller tankevækkende film vi har med at gøre her, men filmen fungerer 100 % på sine egne præmisser. Det er en film, som er skabt for spændingens skyld, og her fungerer den bedre end de fleste, fordi den omhandler det eneste sted vi mennesker føler os sikre – hjemmet.

Filmen har et utroligt snævert persongalleri, og bortset fra den unødvendige introsekvens, følger vi kun filmens to hovedpersoner. Olivia Bonamy spiller Clémentine. Hun har før spillet med i en god portion franske film, og man kan sagtens mærke på hendes skuespil, at hun er erfaren. Michaël Cohen spiller Lucas, og er ligesom Bonamy en erfaren skuespiller, som lever sig fint ind i rollen som den jagede. Karaktererne i ”Them” kræver måske ikke det største skuespillertalent i verden, men man kan mærke de to hovedpersoners indlevelse og frygt som var det ens egen, og dette betyder meget i en film som denne. Dette er de to manuskriptforfattere og instruktører David Moreau og Xavier Paluds første forsøg på genren, men filmen er blevet så godt modtaget, at de nu har fået jobbet til, at lave et remake af den thailandske gyser ”The Eye”. Moreau og Palud har nærmest filmet filmen i realtid, hvilket fungerer fantastisk i genren. Selvom de gør stort brug af de klassiske klicheer som stilhed, høje lyde og torden, formår de at holde fast på sit publikum ved aldrig at vise intentionerne på forbryderne og altid holde dem ude af billedet.

”Them” er en effektiv thriller, der anbefales til alle der vil have et godt gys. Den er mere i stil med klassikerne indenfor genren som ”The Texas Chainsaw Massacre” og ”Halloween” end den nye stil fra Hollywood, der går ud på at lemlæste sine ofre så meget som muligt. Netop derfor er den også mere tidløs end disse film og hævet langt over film som ”Saw” og lignende.

Ekstramaterialet byder på 2 trailers og et 27-minutters program der går bag om kameraet på filmen. Programmet er udmærket i forlængelse af filmen, og viser tankerne som filmskaberne havde med filmen, og hvilke fobier skuespillerne har skullet slås med.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:Midget Entertainment .

Titel: Them
Original Titel: Ils