There's Something in the Barn

2. november 2023 af Maria Bjerregaard

There's Something in the Barn billede

Den seneste norske gyser-komedie er et godt nyt bud på en sjov, fjollet og underholdende juleklassiker.

Når to kulturer kulminerer er der altid lagt op til et godt grin. Både i forhold til selvindsigt og fornøjeligheder. Den norske instruktør Martin Martens har her formået, både at skabe en sjov og stemningsfyldt julefilm med et absurd koncept.

En meget typisk amerikansk familie har arvet et lille landsted i en norsk landsby. Langt væk fra sol, varme og optimistiske amerikanere tager familien hul på et nyt eventyr. Også selvom der skal kæmpes imod ikke særlig venlige norske naboer og sure teenagere. Der er dog blot et enkelt lille problem. Deres arvede lade er beboet af nisser, og når man ikke ved særlig meget om de norske traditioner, så kommer man hurtigt på gale fod med de små stædige mænd.

Filmen burde nok ikke virke, da den virkelig er absurd og fjollet – men det gør den rent faktisk. Dens humor består af kontrasten i mellem skandinaverne og de overoptimistiske amerikanere. Som dansker har vi mange af de samme kærtegn som Norge, og derfor er det også hylende morsom at kigge ind på opfattelse af os selv. Og særdeles underholdende også at opfatte de optimistiske amerikanere, som for alvor har brug for et reality-check.

Selvom filmen bliver solgt som en gyserkomedie, må det siges, at være en ren og skær komedie. Vi finder hurtigt ud af, hvad der lurer i laden, og nu når det hverken er spøgelser eller onde ånder, gør det hele filmen endnu mere absurd, men også yderst underholdende. Filmen tager aldrig sig selv seriøst, hvilket er rigtigt godt, men dykker ned i vores egen selvopfattelse og er ikke bange for, at gøre godt og grundigt grin med os – generelt bare som mennesker.

Filmen er instrueret af Magnus Martens, som trods for sin norske opvækst også har høstet stor ros i udlandet. Derudover kommer hans kendetegn også til udtryk i en meget voldelig form. Dog ikke Hollywood-voldeligt, da hele plottet er så absurd fra start til slut, men det virker meget komisk og lidt af et fingerpeg til USA’s voldelige adfærd. For i Norge går de ikke rundt med pistoler og skyder hinanden – nej, nej, her fremmes dialogen.

”There’s Something in the Barn” er både underholdende, sjov og absurd. Filmen tager aldrig sig selv seriøst, hvilket er herligt, og fremmer også dets budskab meget bedre. Det er ikke en film, der skal ses med den største morale, men derfor kan der sagtens prikkes lidt sjov til både skandinaverne og amerikanere, og hvordan vi til tider latterliggør hinanden. Selv i en film, hvor familiesammenholdet er kernen, findes der stadig tid og plads til en masse humor og action.

Titel: There's Something in the Barn
Original Titel: There's Something in the Barn
Premieredato: 2. november 2023