Tid Til Forandring

4. maj 2005 af Jesper Pedersen

Tid Til Forandring billede

Lotte Svendsens samfundssatire er pletvis underholdende, men mildest talt usammenhængende.

Det er tid til forandring for en række personer i instruktør Lotte Svendsens nye samfundssatire - Tid til forandring.

Tid til forandring for hjemmehjælperen, Inge (Helle Dolleris), der efter en konsultation hos den alkoholiserede psykolog Erik (Waage Sandø) beslutter sig for ikke længere at ville spille en birolle i livets manuskript – og får derfor sin hund aflivet og melder sig til en pælesidnings-konkurrence. Også for Erik selv er det ved at være ved den tid, hvor en forandring er tiltrængt. Han begynder så småt at indse, at hans enorme forbrug af rødvin er et problem – alt imens hans kone, Lea (Kirsten Lehfeldt), tilsyneladende ikke lader sig forstyrre af mandens konstante indtag af alkohol. For hende er boligindretning lig med livets mening – og om kun en uge kommer Bo Bedre forbi parrets hus i Hellerup.

Samtidig kæmper den ræverøde og langvarigt dødssyge marxist, Svend (Claus Ryskjær), med sit store projekt om at redde verden ved hjælp af den spildte energi fra landets motionscentre. Alt imens Jens (Dan Zahle) er så betaget af fotomodellen, Gry (Anne Sophie Byder), at han ’opfinder’ en mentalt syg bror – i skikkelse af hans gamle skolekammerat, Syre-Jan (Jens Andersen – Polle fra Snave) – for at komme i snak med hende.

Tid til forandring er rig på besynderlige og kantede personligheder, men fattig på sammenhæng. Lotte Svendsens idé om at fortælle en samlet historie ved at flette forskellige menneskers fortællinger sammen til én historie er set før – og set bedre. Mest udtalt sker det i Robert Altmans Short Cuts fra 1993 og Paul Thomas Andersons vidunderlige Magnolia fra 1999. Hvor især Magnolia i såvel helhedens pointe som i de enkelte karakterers fortællinger var medrivende interessant, er Tid til forandring kun i de enkelte elementer nogenlunde vellykkede. Heri slår Lotte Svendsens ironiske humor ind imellem igennem og karaktererne er generelt velspillet. Bedst er Helle Dolleris, der er morsom som den usikre Inge, der gennem pælesidnings-konkurrencen vil vinde et skud selvtillid, ligesom Waage Sandø har sin karrieres måske mest afvigende rolle – milevidt fra hans Kaj Holger i Krøniken – som den alkoholiserede Erik.

Lotte Svendsen vil selvsagt fortælle os noget ud fra denne gruppe af mennesker, for hvem det er tid til en forandring i livet. Men det er unægteligt svært at se hvad. De enkelte delhistorier er måske nok i sig selv interessante og humoristisk veloplagte på den mere alvorlige facon men også meget forskellige og ekstremt tyndt bundet sammen af tilfældigheder og hurtigt overståede møder de enkelte karakterer imellem. Fotomodellen Gry har engang gjort nar af Inges penalhus på et HF-kursus; Inge ses i én enkelt af filmens første scener som hjemmehjælp for Svend – der så igen tilfældigt render ind i sin gamle kammerat Erik, som troede at Svend var død – og så videre.

Det er som en lang række – mere eller mindre underholdende – kortfilm forsøgt samlet i en helhedens pointe. Men hvilken pointe? Din anmelder bliver dig svar skyldig.

EKSTRAMATERIALE:
DVDen indeholder et 25 minutter langt og ret interessant portræt af instruktøren, Lotte Svendsen. En lille bid, hvor selv samme Svendsen fortæller om Tid til forandring samt et par fraklip fra filmen. Ekstramateriale, der først og fremmest på grund af portrættet får 3 stjerner.

Titel: Tid Til Forandring
Original Titel: Tid Til Forandring
Premieredato: 21. marts 2005