Finanskrisen har taget hårdt på hele Europa, lige fra stigende ledighed til Grækenlands statsbankerot. I ”To dage, en nat” udnyttes et enkelt menneskes historie, nemlig Sandras (Marion Gotillard) truende ledighed, som symptom på en langt større epidemi – men bare rolig, Dardenne-brødrene virker til at have kuren.
Én kvindes kamp
Sandras chef har ikke råd til at beholde den unge mor og samtidig give personalet deres ekstra bonus på 1000 euro. Derfor skal kollegaerne stemme om Sandras fremtid, og den første afstemning ender med ikke at gå til Sandras fordel. Men da afstemningen ikke har fundet sted på lige vilkår, får Sandra en ny chance for at overbevise kollegaerne – og hun må derfor bruge sin weekend på at stemme dørklokker.
Handlingsmotoren bliver herefter den fortvivlede og opgivende kvindes kamp for sit arbejde; hun skal overbevise sine kollegaer én for én om at stemme på hende. Samtidig kæmper Sandra også med sit sind, det er nemlig kun kort tid siden, at hun er vendt tilbage efter en depression. De mange besøg, som byder på opture og nederlag, tærer hårdt på den spinkle kvinde.
Marion Cotillard imponerer i rollen som kriseramte og desperate Sandra, der konstant tvivler på sig selv og sine omgivelser. Dardenne-brødrenes observerende kamera overlader scenen til Cottilard, der på flotteste vis portrætterer sin udvendige, men også indvendige kamp for at overleve. Ganske fortjent er Cotillard blevet nomineret til en Oscar for bedste kvindelige hovedrolle.
Spydig samfundskommentar
Dardenne-brødrene dyrker som oftest en social realistisk tone, og denne gang stilles både karakterer og seere over for et svært dilemma. For flere af Sandras kollegaer kan simpelthen ikke overleve økonomisk, hvis de ikke får bonussen. Ikke desto mindre er der også flere, som støtter Sandra, men oftest af ren moralsk sympati eller medlidenhed.
Den socialistiske arbejdersolidaritet virker dødsdømt i det moderne Europa anno 2014 – hvor det ikke handler om fælles bedste, men om individets behov – enten via penge eller moralsk syndsforladelse. Og lytter man til de to filmbrødre, så må det være solidariteten, som også Sandra udviser i filmens bittersøde slutning, der er den eneste rigtige kur til Europas finansielle genoprejsning.
I midlertidigt virker det hele en smule fortænkt som et oplagt dilemma til at skabe debat – og til at komme med det rigtige (venstreorienterede) budskab. Ligesom at de mange besøg hos diverse kollegaer ikke kun er opslidende for Sandra, men også for seeren, der ikke nødvendigvis savner action, men måske adspredelse – som dog i enkelte dråber kommer i form af Sandras udvikling.
”To dage, en nat” er en lille film med en stor agenda. Sandras menneskelige og arbejdsmæssige krise bliver i Dardenne-brødrenes socialrealistiske fortælling en spydig samfundskommentar til et Europa i krise. Og eftertrykkeligt hjulpet på vej af Marion Gotillards beundringsværdige præstation bliver det også en god og eftertænksom film.
Ekstramateriale
DVD’en har intet ekstramateriale.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Mis. Label.