To Minutters Stilhed

8. november 2018 af Maria Bjerregaard

To Minutters Stilhed billede

”To Minutters Stilhed” er et tysk drama om sandhed, løgn og loyalitet. Det er den frygtelige realitet i fortidens DDR, men med hykleri og venskab som de afgørende faktorer.

Skuespilspræstationerne sidder lige i skabet, dramaet er på højeste niveau og instruktør Lars Kraume har tungen lige i munden. Og ja, så filmen naturligvis også baseret på virkelige hændelser.

Den hårde efterkrigstid
Vi befinder os i Stalinstadt, en socialistisk by i udkanten af Østtyskland. Året er 1956 og folk lever i afsoning fra resten af omverden. Dette forhindrer dog ikke de to drenge, Kurt og Theo, at organisere hemmelige ture til Vesttyskland. Da et oprør i Ungarn bliver slået hårdt ned, beslutter de to drenge, sammen med resten af deres gymnasieklasse at holde to minutters stilhed i solidaritet for de faldne. Dette er skoleledelsen dog ikke begejstret for, og tolererer ikke noget, men modsiger deres egen politik. De unge bliver bedt om enten at udpege bagmanden for oprøret, eller alle bliver smidt ud af skolen.

Solidaritet og loyalitet
Solidariteten er ikke til at tage fejl af. Der bliver løget for og imod hinanden, alle er med ombord, da ingen vil smides om af gymnasiet. Vi følger en gruppe mennesker, der tør at stå sammen imod en autoritet, og på mange måde handler filmen om menneskeheden selv end blot en kamp om retfærdighed. Selvom autoriteterne gang på gang truer gymnasieeleverne, står de stadig sammen og udgiver ikke hinanden. Selvom fristelsen selvfølgelig ligger på lur.

Efterkrigstidens realiteter
Filmen giver et barsk indblik på, hvordan realiteterne engang var. Selvom krigen for længst var overstået, var magtfordelingen bestemt ikke. Og ytringsfrihed var en by i Rusland. De unge gymnasieelever var i frihedskæmpere på nogen måde. Men de betegnede sig selv som frihedstænkere. Men dette var der heller ingen tolerance overfor, hvilket gør afpresningsscenerne decideret ubehagelige at se på.

”To Minutters Stilhed” er et stærkt tysk drama med gode præstationer og tematik. Solidaritet er høj, selvom risikoen for bortvisning er endnu højere. Selvom man muligvis kender til historier om Østtyskland er filmen på ingen måde uoriginal, men fortæller en historie om hykleriet iblandt autoriteten, imens der sideløbende bliver kørt en human venskabskamp.

Titel: To Minutters Stilhed
Original Titel: Das schweigende Klassenzimmer
Premieredato: 8. november 2018