Tokio Hotel Schrei Live

3. januar 2007 af Jens Næsland

Tokio Hotel Schrei Live billede

Tokio Hotel er tysk teenpunk af den solide slags. Med hvinende piger I hobetal trækker Bill, Tom, Gustav og Georg op til 12.000 fans til deres koncerter.

Der har været sagt meget om det tyske boyband Tokio Hotel og det har ikke alt sammen været lige pænt, men det er et faktum at de 4 drenge spiller en solid rock der når langt ud over de tyske grænser. De første toner undslap drengene allerede tilbage I 2001 hvor de dengang kun 11 – 12 årige knægte under navnet Devilish udgav deres første CD. Siden denne skives 7 mere eller mindre famlende numre er det kun gået fremad for de 4 knægte, deres første Cd under navnet Tokio Hotel har de måttet genindspille efter at forsanger Bill Kaulitz stemme er gået I overgang, derfor kan man hos inkarnerede fans finde både førsteudgaven ”Schei” og genindspilningen, med 3 ekstra numre, ”Schrei – so laut du kannst”. Der er efterhånden trukket en 3 – 4 singler fra Schrei, så mens vi venter på et opfølgningsalbummet ”Zimmer 483”, har Universal begavet os med hele 2 DVD titler for at skriget ikke skal forstumme i ventetiden.
Tokio Hotel Schrei Live
Som titlen antyder, er DVD’en her en live optagelse, naturligvis med udgangspunkt i den ene Cd Tokio Hotel foreløbigt har sluppet, endda 2 gange. Foran 12.000 skrigende teenagere (med en kraftig overvægt af piger) underholder de 4 17 årige (eller deromkring) professionelt med fuld skrue på både forstærkere og charme. Bill Kaulitz er gruppens forsanger og hovedfigur, på scenen flankeres han af tvillingebroderen Tom, der håndterer guitaren og den lidt mere anonyme rytmesektion bassisten Georg og trommeslageren Gustav. Ind imellem lugter det lidt af Beatles, ikke så meget på grund af musikken, langt fra, men målt i pigehvin følger Tokio Hotel godt med de britiske bedstefædre.Tokio Hotel er nok ikke kendte af enhver om 40 år, men kvaliteten er nu alligevel til at få øje på, for der spilles med en oprigtighed der kan forstås, også selvom kasserollebøjningen og de tyske fraser ligger forrest på hjernebarken. Til forskel fra så megen anden musik i tiden spiller Tokio Hotel rock af den gode gammeldags slags, og der er ingen rystende røve og bling bling her på CD’en, Tokio Hotel leverer den rene uforfalskede vare, så ren og uforfalsket som det nu kan lade sig gøre fra en 17 årig sangskriver her i starten af årtusindet, Ja, Tokio Hotel er et kommercielt produkt, sådan er det, sagen er bare den at kvaliteten er i orden. Udover koncerten 17 numre, incl. 3 planlagte ekstranumre indeholder DVD’en en lille backstage-dokumentar med venlige hilsner til både fans og sponsorer, hvor bandet får lov til at vise sig fra deres allerbedste sider. Som en lille tør rosin i pølseenden finder man et billedgalleri, med et par håndfulde stills fra skivens film, ikke specielt vedkommende, men noget ekstra skulle der åbenbart være. Tokio Hotel, det er ikke til at høre det på navnet, men bandet er tysk og det kan høres, derfor er Schrei Live tekstet på sprog nok til at dække det meste af verdensmarkedet, dog ikke dansk, heroppe må vi klare os med engelsk. Schrei Live er velproduceret, både hvad angår billede og lyd, den dækker en fremragende Tokio Hotel koncert og bør være at finde i enhver Tokio Hotel samling.

Titel: Schrei Live
Original Titel: Schrei Live
Premieredato: 3. januar 2007